Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Tallinn is een drukke veerhaven, waar voor ons geen gelegenheid tot afmeren is; we moeten naar de voormalige Olympische jachthaven in Pirita, een voorstadje van Tallinn. Het is er een drukke week met diverse zeilwedstrijden en we vinden met moeite een ligplaats aan een ponton dat in het verlengde van de buitensteiger verankerd ligt. De verbinding tussen ponton en steiger wordt gevormd door twee losliggende planken, een nogal gammele constructie die voortdurend het water in dreigt te schuiven. Dit is symptomatisch voor de hele toestand van de haven. In 1978 was het een hypermodern complex, in een brutalistische stijl opgetrokken in beton en metaal. Sindsdien heeft het onderhoud echter stilgestaan. Hier en daar ontbreken plafonds en is er schade aan het beton. De haven is echter zeer populair, niet in het minst bij Finse zeilers, die hier iedere zaterdag in groten
getale aan komen varen. De drankwinkel op de haven doet goede zaken; de wodka is hier vele malen goedkoper dan in Finland. De oude stad van Tallinn staat op de Unesco lijst van wereldmonumenten. Het is een gaaf voorbeeld van een middeleeuwse stad. De middeleeuwse vestingwerken zijn deels nog intact. De aanvullingen uit latere eeuwen volgen zorgvuldig maat en schaal van de oude stad; dit geldt zelfs voor de aanvullingen uit de Sowjet periode. Aan de rand van het centrum is een versterkte heuvel rondom de domkerk, die is aangelegd nadat de Deense koning Voldemar II de stad in 1219 veroverd had. Rondom het centrale plein met het middeleeuwse stadhuis, dat van kort na de Deense verovering dateert, is het een wirwar van smalle straten en gangetjes. De stad is thans een zeer populaire toeristische trekpleister en de meeste straten vormen een aaneenschakeling van terrassen en souvenirstalletjes. Een van de nationale producten vormen de dikke wollen truien, vesten, mutsen en sokken, gebreid in allerlei noordelijke motieven. We hebben op een zeer zonnige dag - temperatuur ongeveer 28
graden - nog nooit zoveel warme winterkleding zien verkopen. Ondanks de kermisachtige sfeer is het echter een bijzondere stad, die een bezoek meer dan waard is. Ook in Estland is er veel nieuwe rijkdom en blijft een deel van de bevolking achter. De tegenstellingen lijken hier echter minder scherp dan in Letland, wellicht een gevolg van de sterk expanderende economie in de afgelopen periode. Ook in de stad is dat goed te zien. Rond de oude stad wordt flink in nieuwbouw geïnvesteerd; het havenfront krijgt een facelift en een meer publieke functie, waartoe een architectuurprijsvraag is uitgeschreven. Ook wordt de bestaande bebouwing vaak goed onderhouden. Interessante oude bedijfsgebouwen worden vaak gerenoveerd en van bijzondere uitbreidingen voorzien en zelfs de monumentale neoclassicistische woonblokken uit de Stalinistische periode, vlak buiten het centrum, worden goed onderhouden - zelfs de gevelbekroningen in de vorm van sterren, symbolen van de Russchische revolutie.
Opvallend zijn de Nederlandse invloeden, die men in veel steden aan de Oostzee en ook hier tegenkomt. Nederland vormde eeuwenlang de belangrijkste handelspartner van de Oostzeelanden en de taal is overal doorgedrongen. De bijna vijftig meter hoge artillerietoren midden in de oude stad, van waaruit men bij vele huizen naar binnen kan kijken, staat hier bekend onder de naam 'Kiek in de Kök' - kijk in de keuken. Joke vliegt vanuit Tallinn naar Nederland terug. De Johanna Hendrika zal op de route terug naar Nederland wat langere stukken over zee varen en die vindt ze wat te ruig. We brengen een aantal aangename dagen in Tallinn door en op maandagmorgen doe ik haar uitgeleide naar de luchthaven. Het vertrek van de Johanna Hendrika wordt op die middag vastgesteld. Het is de bedoeling om terug naar Nederland een andere route te varen, langs de Zweedse kust. Hoe we precies zullen varen zal van het weer afhangen. De wind is nog steeds oostelijk, maar diverse weerberichten
voorspellen binnen enkele dagen verandering in de windrichting naar het noordwesten. zondag 27 juli 2008
Kihnu - Rohukula - Tallinn - 2
Oostzeereis 2008
Terug