Johanna Hendrika’s website
Maandag 1 augustus - woensdag 3
augustus
In het weerbericht wordt de windrichting
oost tot zuidoost verwacht, maar als we
's morgens om 10 uur van onze vaste
ligplaats in Alkmaar vertrekken is de wind
noord. We willen naar de Oostzee, maar
houden met het oog op windrichting en -
kracht voorlopig drie routes open: het
Kielerkanaal, de Limfjord en het
Skagerrak. Voorlopig hebben we in ieder
geval mazzel. We komen vlot door de
spoorbrug in Alkmaar, maar horen later
via de marifoon dat deze vanwege een
defect aan de beveiliging gestremd is. Als
we vanuit Den Helder het Marsdiep
opvaren is de wind nog steeds noord. Op
het Marsdiep kunnen we zeilen, maar in
het Molengat, de geul langs de kust van
Texel naar de Noordzee, gaat de fok eraf
en de motor erbij. Pas om 17.30 – we
zijn inmiddels bij de EG boei voor de
Eierlandse gronden, draait de wind naar
het noordoosten. We laveren langs
Vlieland en als in de buurt van het
Stortemelk de wind nog wat oostelijker
draait kiezen we voor een bezeilde route
naar het Skagerrak. Als we overstag gaan
in de richting van de shipping lanes die
we moeten passeren draait de wind nog
verder en moet ik wat ruimer sturen om
niet op de Westergronden ten noorden
van Terschelling terecht te komen.
Het is rustig weer en er kan uitgebreid
gekookt worden. Dick zorgt voor
aardappelen, spitskool en gehaktballen.
Tussen 20.30 en 22.00 uur passeren we
de zuidelijke shipping lane. Ik moet
eenmaal uitwijken voor een vrachtschip
in westelijke richting; ik vaar een stukje
mee tot het gepasseerd is.
Dinsdagmorgen vroeg, van 04.30 tot 06.00
uur, passeren we de noordelijke shipping
lane. De wind, aanvankelijk 3-4, neemt iets
toe: Oost 4-5. Als de zon opkomt tegen een
mooie heldere lucht lopen we 6,5 knoop
richting Farsund, aan de Noorse zuidkust.
Omstreeks 10.30 komen we plotseling
midden in een complete deklast hout
terecht: allemaal nieuwe vurenhout,
planken, dikke balken, een deel ervan nog
in pakketten bijeengebonden. Het is scherp
sturen om overal vrij van te blijven.
Inmiddels zet de wind nog wat door tot 5;
urenlang telt de GPS een royale 7 knoop.
Met deze ruime wind vraagt sturen veel
concentratie. Dankzij de stuurautomaat kan
er af en toer even gerust worden. Dat kost
natuurlijk stroom, maar met een benzine
generator op het achterdak redden we dat
vooralsnog. Het geluid doet wel een beetje
aan een waterscooter denken.
We zitten aan de gehaktballen – over van
de vorige dag – met aardappelen en sla als
de hengel op het achterdek doorzwiept. Er
zit een geep aan de lijn, goed voor morgen
bij de lunch.
Om 04.00 uur woensdagmorgen passeren
we drie vissersschepen. De groen-witte
visserijverlichting is goed te zien, maar bij
het felle licht van hun schijnwerpers aan
dek zijn de boordlichten nauwelijks
zichtbaar en blijft het schatten in welke
richting ze precies varen.
Om 11.00 barst er een spektakel los. Zes
dolfijnen hebben onze boot ontdekt en
zwemmen zo dicht mogelijk in onze buurt
mee – ze cirkelen om ons heen en komen
voortdurend boven water. Ze blijven een
half uur. Ik probeer wat foto's te maken,
maar dat lukt maar een paar keer, want ze
zijn razendsnel.
Daarna is het tijd om de geep van gisteren
soldaat te maken. Het is even werk om de
vis van zijn turquoisekleurige graten te
ontdoen, maar je hebt er een stevige en
gezonde lunch aan met veel omegaspul
dat je anders in dure potjes bij de drogist
koopt. Je moet wel oppassen met zo'n
vislijn achter de boot; 's middags duikt er
een meeuw op die aan een van de haken
blijft hangen. Het lukt gelukkig om hem
zonder verwondingen te bevrijden. We
laten hem even in de kuip zitten tot-ie
weer tot rust komt en zetten hem
vervolgens voorzichtig over boord. Even
later zien we hem opvliegen.
Zo te zien is er een zeilrace aan de gang:
in de loop van de dag passeren er vijf tall
ships in tegenovergestelde richting, drie
kitsgetuigde schepen van omstreeks
twintig meter lang en twee grote
driemasters, een topzeilschoener en een
volschip. Dan volgt om 14.30 uur een
gedenkwaardig moment. Op 29 mijl
afstand komen de bergen van de Noorse
zuidkust in zicht. Omdat we met licht
zullen arriveren besluiten we om
Farsund aan te lopen. We kennen deze
aanloop niet, we moeten er om nogal
wat rotseilanden en ondiepten heen
manoeuvreren, maar met licht én de
koersplotter moet dat uitvoerbaar zijn.
Tegen 19.00 zijn we bij de aanloopboei
van Farsund. We hebben nogal veel op
de autopiloot gevaren en als we deze
bij het binnenlopen nogmaals
aanzetten valt vanwege de lage
spanning de GPS uit. Onmiddellijk
tracht ik de generator te starten, die
nog op het achterdak staat, maar deze
weigert iedere dienst. Geen nood – we
starten de hoofdmotor – we wilden
toch al op de motor naar binnen.
Zolang de autopiloot uitstaat
functioneert de GPS/kaartplotter weer
als vanouds; de accu wordt door de
hoofdmotor weer op peil gebracht.
In een half uurtje bereiken we door de
rotsachtige scheren de haven van het
vroegere kapersnest Farsund. Daar
wacht ons een verrassing. Een Zwitser
die al heeft afgemeerd en ons lijntje
aanpakt, laat weten dat de ligplaats
en de elektriciteit die we nodig
Een deklast hout, dolfijnen en
Rondje om de Noord 2011
een hartelijk welkom
De vuurtoren van Farsund.
Dolfijnen begeleiden de Johanna Hendrika.
Onze onbedoelde vangst, inmiddels
bekomen van de schrik.