Johanna Hendrika’s website
Een zeereis over de Oostzee vormt een
bijzondere belevenis. Vrijwel nergens
ter wereld vindt men op een gebied met
zo’n relatief beperkt oppervlak, natuur
en cultuur in zo’n rijke verscheidenheid
bijeen. Op de talloze eilanden, in de
riviermonden en fjorden, die het land
vanuit de zee toegankelijk maken, en in
de steden langs de kust met hun rijke
historie, overal stuit men op de
voortdurende wisselwerking tussen
zee, land en mensen.
Een typisch voorbeeld vormt
Stockholm: een stad, gebouwd op een
archipel midden in een brede zeearm.
Vanaf de landzijde heeft men dat niet
onmiddellijk in de gaten, maar wie de stad
van zee uit benadert ziet, over een
afstand van slechts weinig zeemijlen, een
groep nauwelijks bewoonde en
gecultiveerde eilanden in korte tijd in een
wereldstad op het water overgaan. Wie
inzicht wil krijgen in de Oostzeecultuur
moet de blik niet op het land richten,
maar op het water. De overvloedige
contactmogelijkheden over water tussen
delen van het Oostzeegebied onderling en
met de rest van de wereld maakten dat
zich hier vanaf de middeleeuwen een
dynamische cultuur ontwikkelde.
Juist op een zeilschip ervaart men heel
direct de wisselwerking tussen natuur en
cultuur, die dit bijzondere gebied kenmerkt.
Men verkent het op de dezelfde wijze zoals
het door onze voorouders tot ontwikkeling
werd gebracht. Wat voor hen gold geldt
voor ons nog steeds: de natuurkrachten die
een zeilschip doen voortbewegen brengen
eigen waarden en wetten met zich mee.
Schip en zee vormen een wereld op zichzelf,
die het dagelijks leven tijdelijk naar de
achtergrond dringt. Zo valt er ook in onze
tijd nog iets te ontdekken: een gebied per
zeilschip verkennen biedt zo’n rijkdom aan
ervaringen dat een reis altijd wel langer lijkt
dan hij in werkelijkheid was.
Onder invloed van heersend klimaat en
bodemgesteldheid is in het Oostzee
gebied een grote variatie aan
kustvormen ontstaan: de
scherenkusten met hun fjorden achter
duizenden eilanden, de langzaam
verlandende haffenkusten met hun
beschutte binnenmeren, de altijd in
beweging zijnde stuifduinen, de delta’s
en estuaria waar de rivieren in zee
uitmonden, de binnenzeeën.
De aanwezigheid van de zee had niet
alleen gevolgen voor de natuur in de
kustgebieden, maar ook voor een
geweldige economische en culturele
ontwikkeling van het Oostzeegebied.
Waar de natuur dat toeliet vormden
zich nederzettingen langs de kust, waar
visserij en handelsvaart als
belangrijkste bronnen van inkomsten
een maritieme cultuur deden ontstaan.
Transport over water is relatief
goedkoop en vormt daarmee een
voorwaarde voor internationale handel
op grote schaal. Vanaf de achtste
eeuw, toen kielschepen transport over
open zee mogelijk maakten, zien we
dan ook een toenemend verkeer van
goederen en mensen over het water. In
de late middeleeuwen maakten steden
als Lübeck, Stralsund en Visby een
bloeitijd door, ten tijde van de
renaissance waren het Kopenhagen,
Gdansk en Sint Petersburg die een
spectaculaire ontwikkeling doormaakten.
De Oostzeehandel vormde een
belangrijke bakermat voor de
ontwikkeling van de wereldhandel vanaf
de zeventiende eeuw. De internationale
contacten brachten niet alleen financieel
profijt, maar ook een rijke uitwisseling
van kennis en ideeën met zich mee.
Wetenschappen, kunst en cultuur
bloeiden; met hun rijke architectuur en
kunstverzamelingen is in deze steden
veel van de glans van het verleden
bewaard gebleven.
De stad Wolin aan het Stettiner Haf was
de eerste grote handelsmetropool aan de
Oostzee, met op het hoogtepunt
gedurende de tiende eeuw ongeveer
10.000 inwoners - Amsterdam zou er vier
eeuwen later nog maar nauwelijks 6000
hebben. Wolin had handelscontacten met
het hele Oostzeegebied, maar ook met
Engeland, de Karolingische wereld, het
Byzantijnse rijk en de Arabische wereld.
In de elfde eeuw viel de stad enkele
malen ten offer aan oorlogsgeweld en
verloor zij aan betekenis; het centrum
van de macht bewoog zich naar het
westen. Wolin is nu een slaperig stadje in
een uithoek van Polen, aan de rand van
een natuurgebied. Slechts schriftelijke
bronnen wijzen op het bijzondere
verleden. Recente opgravingen hebben
echter sporen van een planmatig
aangelegde stad met een haven
Het Oostzeegebied - een ontdekkingsreis waard
Het Oostzeegebied
als cultuurlandschap
De eerste handelsmetropool
De noordkust van het eiland Rügen.
Zonsondergang bij Wieck op het eiland
Rügen.
Reconstructietekening van de stad Wolin
met haven.
De komst van het kielschip
vormde de motor van de
ontwikkeling van het gebied rond
de Oostzee tot een handelscultuur
vanaf de vroege middeleeuwen.
Over deze rijke en verrassende
cultuur schreef Tjeerd Boersma,
schipper van de beide Johanna
Hendrika’s, bijgaand artikel.