Johanna Hendrika’s website
moesten de appartementen komen, alle
met uitzicht over zee. Bij het stilleggen
van de bouw was hiervan slechts een
klein aantal van gerealiseerd, de meeste
gebouwen waren nog in het casco-
stadium. De appartementengebouwen
hebben een strakke rechthoekige opzet,
die ze een moderne zakelijke uitstraling
geeft. Aan de zeekant zou langs het
strand een wandelboulevard komen, aan
de landzijde een brede parkachtige zone.
Op een aantal punten zou het complex
vanaf het strand tot aan het einde van
de parkachtige zone, worden doorsneden
door lagere gebouwen haaks op de
hoofdrichting van het complex, die met
hun gewelfde vorm en rondgaande
galerijen onder een breed dakoverstek
een feestelijke uitstraling zouden
hebben. Hier werden functies als
restaurants, café´s en theaters
geprojecteerd. Hiervan is er slechts één
uitgevoerd. In het middelpunt van het
complex is een enorm zalencomplex
gebouwd, waarin plaats was voor
massabijeenkomsten voor alle gasten. Met
een zuilengalerij rondom kreeg dit de
klassieke uitstraling waar Hitler zo dol op
was. Hier is echter niets van over; de
Russen hebben het na de Duitse nederlaag
opgeblazen.
In een van de musea over de geschiedenis
van het complex staat een 18 meter lange
maquette van 'Seebad Rügen' op basis van
het oorspronkelijke ontwerp. De maquette
maakt je nieuwsgierig – als
geïnteresseerde in architectuur en
stedebouw zou ik zo'n gigantisch complex
wel eens geheel uitgevoerd willen zien om
te kijken hoe zoiets werkt. Maar 'Seebad
Rügen' is wel een voorafschaduwing van
hoe Hitler wilde dat Duitsland eruit zou
gaan zien. Een wereld waar totale controle
over iedereen zou zijn en waar men met
massa-bijeenkomsten en -activiteiten tot
gewenst gedrag gedresseerd en gedrild
Langs Duitse en Deense
eilanden - een zeiltocht
door heden en verleden
2013
werd.
Wat het grootste vakantiecentrum ter wereld
had moeten worden ademt zozeer de nazi-
ideologie uit dat men er na de oorlog geen
raad mee wist. Het complex wordt grotendeels
aan het oog onttrokken; zowel vanaf de
strand- als vanaf de landzijde wordt het door
hoog geboomte ingesloten. In de DDR tijd had
de Nationale Volksarmee er zijn
opleidingsscholen; sinds 1992 staat het
grotendeels leeg. Van de meest zuidelijke
vleugel is een stukje gerestaureerd door het
Nederlandse architectenbureau Kempe Till;
hier is nu een jeugdherberg gevestigd. Er
komen flink wat nieuwsgierigen kijken, maar
der meeste toeristen trekken naar de andere
badplaatsen op het eiland.
In Ralswiek hebben ieder jaar gedurende drie
maanden de 'Störtebeker Festspiele' plaats.
Langs het water is een enorm
openluchttheater met rond de 8000
zitplaatsen. Ieder jaar wordt er een nieuw
stuk over Klaus Störtebeker opgevoerd, een
legendarische middeleeuwse piraat,
die als een soort Robin Hood gezien
wordt. Ik kan nog een kaartje voor
vanavond bemachtigen. Het hele
terrein voor het theater staat vol met
autobussen, wie zijn auto in de
omgeving wilde parkeren moet soms
wel twee kilometer lopen en een
kwartier voor aanvang van de
voorstelling levert ook een veerboot
drommen toeschouwers aan.
Ook hier ontkomt men niet aan de
recente Duitse geschiedenis. Het
openluchttheater in Ralswiek werd in
1959 gebouwd en meteen na de
opening werd hier de 'Dramatische
Ballade Klaus Störtebeker' gespeeld,
een spektakel met meer dan 1000
acteurs en figuranten. In de
toenmalige DDR werd Störtebeker,
vanwege het sociale karakter van zijn
daden, tot historische held verheven.
Deze DDR-traditie werd in het nieuwe
Duutsland voortgezet. Al sinds kort
na de 'Wende' wordt hier in het kader
van de 'Störtebeker Festspiele' ieder
jaar een nieuw stuk over de piraat
opgevoerd.
Deze voorstellingen moeten het
vooral van het effectbejag hebben.
Rechts van het enorme podium ziet
men middeleeuwse huizen in Wismar
met de Nicolaikerk in aanbouw,
rechts het landgoed van Störtebekers
vader, een verarmde landedelman
wiens landgoed regelmatig overvallen
wordt. Daartussen kijkt men uit over
het water, waar enkele speciaal voor
de voorstelling gebouwde
koggeschepen heen en weer varen en af
en toe de kust onder vuur nemen.
Legertjes stormen op paarden over het
enorme podium; stuntmannen leveren
zwaardgevechten op leven en dood en
honderdvijftig figuranten zorgen voor een
levendig straatbeeld in het middeleeuwse
Wismar, waar markt gehouden wordt. De
opeenvolgende aktes van het stuk worden
aan elkaar gezongen door een populaire
Duitse schlagerzanger. Aan het slot krijgen
de toeschouwers nog een groot vuurwerk
te zien. De inhoud van het stuk is wat dun,
maar de enscenering maakt het tot een
bijzonder schouwspel dat het hele seizoen
bijna volle zalen trekt.
Links: openluchttheater in Ralswiek
met nagebouwde koggen. Rechts: het
Boddenlandschap.
Een monument voor een DDR-
coryfee in Prora verdwijnt
langzaam in het struikgewas.