Johanna Hendrika’s website
Werelderfgoed Wismar
Langs Duitse en Deense
eilanden - een zeiltocht
door heden en verleden
2013
W
woensdag 21 augustus - donderdag 22
augustus
De weersvoorspelling luidt west 3 tot 4,
maar dat wordt lang niet gehaald.
Wismar is vandaag slechts op
motorkracht te bereiken. Op 1300
toeren lopen we 6,5 knoop, met welke
snelheid we rond acht uur in Wismar
kunnen zijn. Bij zonnig weer wordt het
een zeer rustige tocht met voldoende
tijd voor allerlei werkzaamheden:
opruimen, koken, het reisverslag
bijhouden en vissen. Tijdens het varen
gebeurt dat met een lange vislijn vanaf
het achterschip, die door een paravaan
op diepte wordt gehouden. De oogst is
tot nu toe matig. Er zat één paling in
onze fuik in Rendsburg en vandaag
vangen we niets. Om kwart over acht
lopen we Wismar binnen, waar we in de
oude stadshaven afmeren.
De historische binnenstad van Wismar
staat sinds 2002 op de
werelderfgoedlijst van de Unesco. Het
is de grootste oude stad in het
Oostzeegebied, die behouden is
gebleven. De stad kwam tot bloei in de
vroege middeleeuwen, als lid van het
Hanze-verbond beleefde de stad een
ware economische 'boom'. De oude
stad ligt rondom het reusachtige
marktplein van ongeveer 10.000 m2 en
wordt doorsneden door het riviertje de
Grusze, waarvan de bedding in de
middeleeuwen door de stad werd geleid
om water ter beschikking te hebben.
Wismar was tot de 'Wende' onderdeel
van de DDR. In die periode hebben
geen ingrepen in de stad plaatsgehad,
maar heeft men de bestaande
bebouwing en bestrating simpelweg
'opgebruikt'. Bij de 'Wende' was de
stad in slechte staat, maar omdat de
structuur van de stad onaangetast was
gebleven kon deze in de
oorspronkelijke staat gerestaureerd
worden. We liggen tegenover de
waterpoort, een in baksteengotiek
opgetrokken stadspoort, ooit onderdeel
van de stadsmuur. Vier enorme kerken
in dezelfde stijl bepalen nog steeds de
skyline. Als ik even rondkijk in de St.
Nikolaikerk mag ik mee met een
rondleiding door de kapconstructie met
een prachtig uitzicht van boven door
het middenschip van de kerk en over
de stad. Qua bouwhoogte is het de
vierde kerk van Duitsland.
Tijdens een orkaan in de zeventiende
eeuw is de dakruiter van de Nikolaikerk
op het middenschip gestort, waarbij
enorme schade ontstond.
Herstelwerkzaamheden aan de kerk
werden uitgevoerd in barokstijl. De
preekstoel, het altaar en het orgel
voegen zich goed onder de gotische
gewelven van de kerk en dat geldt
eigenlijk voor de hele binnenstad.
Latere gebouwen passen qua maat,
schaal en ritmiek bij de middeleeuwse
stadsstructuur.
We willen de volgende dag naar Rügen,
een eiland voor de Duitse kust honderd
mijl noordoostelijk van Wismar. Het is
prachtig weer, maar de wind is
noordoost, pal tegen. We vertrekken
om vier uur, tanken een dikke honderd
liter diesel en zetten zeil. De
vaargeulen rond Rügen zijn vrij smal;
het is beter om 's nachts te varen en
daar de volgende morgen bij daglicht
We naderen
Wismar bij
avondlicht.
Het havenfront
van Wismar.
Er liggen
enkele
interessante
zeilschepen
in Wismar.