Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Op een werf bij de haven wordt een houten veerpont gerestaureerd. Dit bijzondere vaartuig is nog steeds als reservepont op de Venøsund in gebruik; een groep liefhebbers beheert en bemant de pont. Grote delen van het vuistdikke hout van de romp worden vervangen. Met een overtocht van 300 mijl voor de boeg is het belangrijk zo uitgebreid mogelijke weeroverzichten te hebben. Gedetailleerde weerkaarten zijn als ´gribfile´ down te loaden. Helaas echter zijn er in Lemvig geen wi-fi internetverbindingen beschikbaar. Maar omdat het einde seizoen is, kan ik bij de VVV met flinke korting een stick aanschaffen, waarmee ik met de laptop toegang krijg tot het Deense 3 G-net. Voorlopig zijn de verwachtingen ongunstig met harde zuidwesten wind op ´ons´ deel van de Noordzee. Volgende week dinsdag wordt er
echter een weersverbetering voorspeld: de wind zou naar het noordwesten draaien en de windkracht afnemen. Vier á vijf dagen laveren tegen zuidwest kracht 6-7 is een weinig aantrekkelijke optie. We besluiten op beter weer te wachten en besteden enkele dagen aan het schrijven van dit verslag, aan dieselolie bunkeren, aan tochtjes door de stad en aan fietstochten door het heuvellandschap in de omgeving. De weersvoorspelling van dinsdagmorgen corrigeert de voorspellingen tot dan toe enigszins. De wind zou in de loop van de nacht naar het noordwesten draaien en de volgende ochtend in kracht afnemen. We passen onze plannen aan. We vertrekken dinsdagmiddag naar Tyborøn en varen woensdagochtend uit zo gauw het weer dat toelaat.
Langs Duitse en Deense eilanden - een zeiltocht door heden en verleden
2013
Terug
V.l.n.r.: havenfront Lemvig, kerk Lemvig en beelden op rotspartij bij fjord naar Lemvig. Hiernaast: de restauratie van een houten veerpont op de werf in Lemvig.