Johanna Hendrika’s website
Op een werf bij de haven wordt een houten
veerpont gerestaureerd. Dit bijzondere
vaartuig is nog steeds als reservepont op de
Venøsund in gebruik; een groep liefhebbers
beheert en bemant de pont. Grote delen van
het vuistdikke hout van de romp worden
vervangen.
Met een overtocht van 300 mijl voor de boeg
is het belangrijk zo uitgebreid mogelijke
weeroverzichten te hebben. Gedetailleerde
weerkaarten zijn als ´gribfile´ down te
loaden. Helaas echter zijn er in Lemvig geen
wi-fi internetverbindingen beschikbaar. Maar
omdat het einde seizoen is, kan ik bij de VVV
met flinke korting een stick aanschaffen,
waarmee ik met de laptop toegang krijg tot
het Deense 3 G-net. Voorlopig zijn de
verwachtingen ongunstig met harde
zuidwesten wind op ´ons´ deel van de
Noordzee. Volgende week dinsdag wordt er
echter een weersverbetering voorspeld: de
wind zou naar het noordwesten draaien en
de windkracht afnemen.
Vier á vijf dagen laveren tegen zuidwest
kracht 6-7 is een weinig aantrekkelijke
optie. We besluiten op beter weer te
wachten en besteden enkele dagen aan
het schrijven van dit verslag, aan
dieselolie bunkeren, aan tochtjes door de
stad en aan fietstochten door het
heuvellandschap in de omgeving. De
weersvoorspelling van dinsdagmorgen
corrigeert de voorspellingen tot dan toe
enigszins. De wind zou in de loop van de
nacht naar het noordwesten draaien en de
volgende ochtend in kracht afnemen. We
passen onze plannen aan. We vertrekken
dinsdagmiddag naar Tyborøn en varen
woensdagochtend uit zo gauw het weer
dat toelaat.
Langs Duitse en Deense
eilanden - een zeiltocht
door heden en verleden
2013
V.l.n.r.: havenfront
Lemvig, kerk Lemvig
en beelden op
rotspartij bij fjord
naar Lemvig.
Hiernaast: de
restauratie van een
houten veerpont op
de werf in Lemvig.