Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
maandag 19 augustus – dinsdag 20 augustus We hebben in Brunsbuttel naast een motorboot afgemeerd en als de schipper om tien uur af wil varen vertrekken wij ook. Het Kieler Kanaal in 100 kilometer lang. Dat is in een dag te doen, maar dan moet je bijtijds vertrekken. Jachten mogen ´s nachts niet op het kanaal varen. Wij gaan tot Rendsburg, waar we de volgende morgen nog wat boodschappen willen doen. Tegen vijf uur komen we er aan. We meren af achter een ander Nederlands jacht, de Duvel uit Delfzijl.  Als Dick de fuik langs de boot uitzet komt Hendrik, de schipper van de Duvel, langs. Hij ligt al twee dagen in Rendsburg op een monteur te wachten. Bij een controle van de machinekamer stond het water al tot de motor; de waterpomp lekt. Omdat de monteur het tot nu toe af liet weten, stond Hendrik al op het punt om winterstalling in de omgeving te regelen. Dick biedt aan om even te kijken. Het euvel blijkt minimaal te zijn; er moet een waterkeerring in de waterpomp vervangen worden. Die is in Rendsburg te koop en de volgende morgen draait de motor weer zonder lekkage. We vertrekken na de boodschappen richting Kiel met de Duvel in ons kielzog. We gaan tot Heikendorf aan de Kieler Förde. Mocht zich op de Duvel nog een motorprobleem voordien, dan kan er daar nog even naar gekeken worden. Onderweg naar Kiel worden we opgelopen door een Nederlands marineschip, de Van Kinsbergen. In de sluis in Kiel moeten we achter de Van
Kinsbergen afmeren. Men laat daar echter de schroef in zijn werk staan, waardoor we nauwelijks langs de wal kunnen komen en in de richting van de Pedro Donckers geblazen worden, een Nederlands driemastzeilschip dat aan de overzijde in de sluis ligt afgemeerd. Na veel geschreeuw zet men op de Van Kinsbergen de schroef buiten werking, zodat we behoorlijk kunnen afmeren. In het hokje met de betaalautomaat op de sluis spreekt de sluiswachter me via de intercom aan; hij heeft de kapitein van de Van Kinsbergen op zijn gedrag aangesproken. Tegen vijven meren we af in de vissershaven van Heikendorf, naast een houten kotter die tochtjes met hengelaars maakt. Het is een leuk hoekje van de haven; achter ons ligt een varend monument,  een negentiende eeuws Deens lichtschip. De motor van de Duvel heeft geen problemen meer gegeven. Alleen wacht Hendrik, de schipper, een nieuwe tegenslag. In Duitsland staken de sluiswachters tegen de verdergaande automatisering en de ontslagrondes die daarvan het gevolg zijn. Vanaf donderdag zal de sluis in Kiel gestremd zijn en Hendrik moet over een dikke week alweer terug in Nederland zijn. Hoe hij dat oplost horen we niet meer. Wij vertrekken woensdagochtend om negen uur naar Wismar. Dat is 75 mijl naar het oosten en we willen er graag nog met licht arriveren.
Door het Kieler Kanaal
Terug
Langs Duitse en Deense eilanden - een zeiltocht door heden en verleden
2013
Russische replica van een 17de eeuws Nederlands zeilschip op het Kieler Kanaal.
De privé motorjachten worden steeds groter...
De spoorbrug bij Rendsburg met hangende veerpont.
Met de Duvel naast een viskotter in het haventje van Heikendorf.