Johanna Hendrika’s website
maandag 19 augustus – dinsdag 20
augustus
We hebben in Brunsbuttel naast een
motorboot afgemeerd en als de schipper
om tien uur af wil varen vertrekken wij
ook. Het Kieler Kanaal in 100 kilometer
lang. Dat is in een dag te doen, maar
dan moet je bijtijds vertrekken. Jachten
mogen ´s nachts niet op het kanaal
varen. Wij gaan tot Rendsburg, waar we
de volgende morgen nog wat
boodschappen willen doen. Tegen vijf
uur komen we er aan. We meren af
achter een ander Nederlands jacht, de
Duvel uit Delfzijl. Als Dick de fuik langs
de boot uitzet komt Hendrik, de schipper
van de Duvel, langs. Hij ligt al twee
dagen in Rendsburg op een monteur te
wachten. Bij een controle van de
machinekamer stond het water al tot de
motor; de waterpomp lekt. Omdat de
monteur het tot nu toe af liet weten,
stond Hendrik al op het punt om
winterstalling in de omgeving te regelen.
Dick biedt aan om even te kijken. Het
euvel blijkt minimaal te zijn; er moet
een waterkeerring in de waterpomp
vervangen worden. Die is in Rendsburg
te koop en de volgende morgen draait
de motor weer zonder lekkage. We
vertrekken na de boodschappen richting
Kiel met de Duvel in ons kielzog. We
gaan tot Heikendorf aan de Kieler Förde.
Mocht zich op de Duvel nog een
motorprobleem voordien, dan kan er
daar nog even naar gekeken worden.
Onderweg naar Kiel worden we
opgelopen door een Nederlands
marineschip, de Van Kinsbergen. In de
sluis in Kiel moeten we achter de Van
Kinsbergen afmeren. Men laat daar echter
de schroef in zijn werk staan, waardoor we
nauwelijks langs de wal kunnen komen en
in de richting van de Pedro Donckers
geblazen worden, een Nederlands
driemastzeilschip dat aan de overzijde in
de sluis ligt afgemeerd. Na veel
geschreeuw zet men op de Van Kinsbergen
de schroef buiten werking, zodat we
behoorlijk kunnen afmeren. In het hokje
met de betaalautomaat op de sluis spreekt
de sluiswachter me via de intercom aan;
hij heeft de kapitein van de Van
Kinsbergen op zijn gedrag aangesproken.
Tegen vijven meren we af in de
vissershaven van Heikendorf, naast een
houten kotter die tochtjes met hengelaars
maakt. Het is een leuk hoekje van de
haven; achter ons ligt een varend
monument, een negentiende eeuws Deens
lichtschip.
De motor van de Duvel heeft geen
problemen meer gegeven. Alleen wacht
Hendrik, de schipper, een nieuwe
tegenslag. In Duitsland staken de
sluiswachters tegen de verdergaande
automatisering en de ontslagrondes die
daarvan het gevolg zijn. Vanaf donderdag
zal de sluis in Kiel gestremd zijn en
Hendrik moet over een dikke week alweer
terug in Nederland zijn. Hoe hij dat oplost
horen we niet meer. Wij vertrekken
woensdagochtend om negen uur naar
Wismar. Dat is 75 mijl naar het oosten en
we willen er graag nog met licht arriveren.
Door het Kieler Kanaal
Langs Duitse en Deense
eilanden - een zeiltocht
door heden en verleden
2013
Russische replica van een 17de eeuws Nederlands zeilschip op
het Kieler Kanaal.
De privé motorjachten worden steeds groter...
De spoorbrug bij Rendsburg met hangende veerpont.
Met de Duvel naast een viskotter in het haventje van
Heikendorf.