Johanna Hendrika’s website
groot en biedt hooguit plaats aan enkele
bijenvolken. We vinden het antwoord in een
van de voorraadschuren, waar pakken suiker
hoog opgestapeld liggen. Imkers oogsten
eenmaal per jaar honing, waarbij ze de honing
vervangen door suiker die de bijen ´s winters
als voeding gebruiken. Vanaf het voorjaar
zwermen ze dan weer uit om honing te
verzamelen. Op Vejrø worden veel meer bijen
gehouden dan de plantenwereld aan honing
kan bieden. Ze worden in leven gehouden met
suiker en wat als honing verkocht wordt is in
feite naar honing smakende suiker.
Mooi is het eiland wel. Rondom is een prachtig
strand. Er zaten wat boeren op het eiland en
om het landschap in stand te houden is het
landbouwbedrijf voortgezet. Maar ook dit
vertoont enkele ongerijmdheden. Het
kassencomplex is buitengewoon monumentaal
opgezet. Het fruit en de groenten worden
geteeld in kassen die normaliter voor een
collectie exotische planten worden
gebruikt. De akkers worden omringd door
wallen met dichte begroeiing op een basis
van natuursteen als bescherming tegen de
zeewind. Deze zijn echter op diverse
plaatsen vernield.
Het havenkantoor blijft potdicht. Als ik
maar eens in het restaurant ga informeren
hoe het met het havengeld zit, ontbijt daar
juist een tweetal gezinnen, de enige
gasten van de recreatiewoningen. Het
personeel heeft er geen idee van wie zich
met de inning van het havengeld
bezighoudt; er is niemand die de haven
beheert. Ik krijg een foldertje over het
eiland en verder wenst men ons een goede
reis toe. Hier laten we het maar bij en
rond het middaguur verlaten we deze
wonderlijke wereld.
Terug via de Limfjord
Langs Duitse en Deense
eilanden - een zeiltocht
door heden en verleden
2013
die route te kiezen. Vanuit het
Smålands Vaarwater kunnen we via de
Grote Belt en het Kattegat de kortste
route naar de Limfjord nemen, vanaf
Kiel zou de omweg veel groter zijn.
We zetten koers naar het eiland
Samsø, ten noorden van de Grote Belt.
De wind is zuidoost, kracht 3 – 4. Er
ligt al heel lang een ongebruikte
halfwinder onder mijn kooi in het
vooronder. De 60 mijl die we naar
Samsø moeten afleggen bieden een
goede gelegenheid om hem uit te
proberen. Het kost even tijd om het
zeil op te dieopen en te zetten. Als
vliegend gevoerd voorzeil wil hij niet
goed staan omdat de wind te ver van
achteren invalt. Maar als ik hem net als
een spinnaker op de fokkeboom uitzet
staat hij mooi. Op de GPS schiet de
snelheid omhoog van 6,5 naar 8,5 knoop. In
de loop van der middag haal ik hem echter
weg om Dick de gelegenheid te geven de
watervoorziening weer op orde te brengen.
De waterfilter is verstopt en het
handpompje, waarmee water buiten de
hydrofoor om uit de tank kan worden
gepompt, vertoont lekkage. De leiding naar
het pompje wordt dichtgezet en het filter
wordt schoongemaakt. Het filter is nogal
klein bemeten; in de eerstkomende grote
stad zullen we proberen een grotere pomp
op de kop te tikken. Vermoedelijk wordt dat
Aalborg aan de Limfjord.
Tegen acht uur arriveren we in het haventje
van Bollen op Samsø. De oude vissershaven
is met wat korte steigers met boxen
uitgebreid, maar zodanig dat het karakter
niet verloren ging. Het Deense geld raakt
op, in het piepkleine Bollen is geen bank,
V.l.n.r.: monumentale plantenkas op Vejrø, een van de gebouwen met recreatie-appartementen, het onaantrekkelijke uitzicht vanuit het recreatiecomplex, de afscheidingen, bedoeld om de akkers tegen de zeewind te
beschermen, zijn regelmatig doorgebroken.
zaterdag 7 september – zondag 8
september
We zijn via het Noord-Oostzeekanaal naar
de Oostzee gevaren en het was de
bedoeling om terug dezelfde weg te
nemen. Het sluispersoneel in Duitsland
staakt echter al enkele maanden tegen
plannen om het aantal werknemers in te
krimpen. Als we rond elf uur Vejrø verlaten
belt mijn vrouw Joke dat de komende
week waarschijnlijk de sluizen van het
Noord-Oostzeekanaal aan de beurt zijn.
Het is lastig om zekerheid te krijgen, de
opeenvolgende nieuwsberichten zijn
verwarrend. Er is echter een alternatief
voor het kanaal: de Limfjord die Noord-
Denemarken doorsnijdt. We besluiten om