Johanna Hendrika’s website
vrijdag 31 augustus - maandag 3
september
Het bezoek aan Amble en Warkworth
vormt het einde van onze reis langs de
Engelse en Schotse oostkust. De
afgelopen dagen stond er op de
Noordzee veel wind uit het noordwesten,
tot windkracht 7 á 8, maar nu wordt er
zuidwestenwind tot 5 voorspeld. Vanuit
Amble is Den Helder ruim bezeild. Tegen
een uur vrijdagmiddag staat er
voldoende water boven de drempel van
de haven voor de Johanna Hendrika.
Dick haalt onze fuik op met de proteïne
voor onderweg – een schol, een tarbot
en een dikke paling – en na de laatste
boodschappen in Engeland varen we om
twee uur uit.
De eerste uren blijft de wind bescheiden,
Het troosteloze ‘natte dok’
De Noormannen lieten in de middeleeuwen
de monding van het riviertje links liggen
en voeren verder de rivier op. Ter plaatse
van het huidige Warkworth stichtten ze
een vesting op een heuvel. Op de
fundamenten van deze vesting werd het
kasteel van de latere Earls van
Northumberland gebouwd, weaarvan de
ruïne boven Warkworth uittorent. Het is
een mooie wandeling langs de Coquet naar
Warkworth. Het dorp heeft een kern van
statige woonhuizen en luxueuze inns.
Rondom de dorpskern zien we
schilderachtige villa´s met veel bloemen in
de tuinen. Hier heeft de 'chique' zich
gevestigd. De villa´s kijken deels uit op de
rivier, die zich in een lus om het dorp heen
slingert. In het verlengde van de
hoofdstraat van het dorp ligt een
middeleeuwse boogbrug over de rivier.
maar als de kust langzaam uit het gezicht
verdwijnt neemt de wind toe tot kracht 4 á 5
en kan de motor uit. De wind komt dwars in
en als de wind vrijdagnacht zijn grootste
kracht bereikt lopen we een dikke negen
knoop. Het wordt dan ook een snelle
overtocht. De wind blijft uit dezelfde hoek
door waaien en langs de zuidrand van de
productieplatforms zeilen we in een rechte
lijn naar de ingang van het Schulpengat.
Onderweg passeren we drie shipping lanes,
maar we hoeven slechts twee keer licht uit
te wijken voor vrachtschepen die onze koers
kruisen. Via Schulpengat en Marsdiep varen
we zondagochtend om acht uur de haven
van Den Helder binnen. Tweehonderdtachtig
mijl is afgelegd in veertig uur, een
gemiddelde snelheid van zeven knoop – we
kunnen niets anders dan tevreden zijn.
Voor vandaag hebben we het wel gehad. We
schutten naar binnen, leggen aan in de
marina Willemsoord, in het voormalige
´natte dok´ van de Koninklijke Marine en na
een biertje gaan we te kooi. Het was een
snelle, maar ook een vermoeiende
overtocht. Om de snelheid te behouden
moesten de zeilen met regelmaat worden
bijgesteld en moest er geconcentreerd
gestuurd worden. In de namiddag neem
ik een kijkje op het terrein rond de
marina, een negentiende eeuws
marinecomplex met twee droogdokken. In
een ervan staat het negentiende eeuwse
zeilende oorlogsschip Bonaire, dat wordt
gerestaureerd. Het is een interessante
plek; de marina is echter geen succes
geworden, er liggen maar weinig
schepen. Wel liggen er twee enorme
luxueuze jachten van zo´n veertig meter
lengte, beide voorzien van vlaggen uit
belastingparadijzen, maar daar is de
marina afgezet. Bij het ene jacht hangt
een ketting over de toegang naar het
aanlegponton, bij het andere is de
walkant in een soort fort veranderd.
Dwars neergezette containers versperren
er de toegang, afgewisseld door hekken
met elektronische bewakingsapparatuur.
De troosteloze marina vormt een schril
contrast met de gezellige havens waar we
in Engeland en Schotland op bezoek
waren en we zijn blij als we de volgende
morgen weer verder kunnen.
Als we maandag om half twee Alkmaar
binnenvaren is mijn vrouw Joke net
even boodschappen doen; ze staat
met haar fiets voor de Texelse brug
te wachten die zojuist voor ons
geopend is. Enkele minuten later
meren we af op onze vaste ligplaats.
Johanna Hendrika's bezoek aan de
Engelse en Schotse oostkust zit
erop.
Nog enkele cijfers tenslotte: in de
22 dagen dat Johanna Hendrika op
reis was werd een afstand van
832.1 zeemijl afgelegd. De
gemiddelde snelheid was 5.9 knoop,
de hoogst gemeten snelheid 10.4
knoop. De kosten van
levensonderhoud in Engeland en
Schotland zijn vergelijkbaar met die
in Nederland. Er zijn relatief veel
eenvoudige eethuisjes, o.a. veel
Chinezen en Indiërs, waar je voor
omgerekend € 10 of zelfs iets
minder kunt eten. Havengelden zijn
beduidend duurder: in Engeland
betaalden we voor 11 meter lengte
ongeveer 30 pond per nacht (bij de
huidige koers € 37,85), in Schotland
ongeveer 20 pond (bij de huidige
koers €25,25).
Langs de Engelse en
Schotse oostkust
2012
Dorpsplein en landelijke villa’s in Warkworth.
De middeleeuwse brug in Warkworth.