Johanna Hendrika’s website
zoete vissmaak. Het is al met al een mooie
oogst, want uit de fuik naast de Johanna
Hendrika komt ook nog een vette paling.
The Old Boatyard, een luxueus restaurant
langs de haven, heeft een wifi-verbinding,
waar ik alvast een deel van dit verslag
upload voor de achterban in Nederland. 's
Avonds nemen we afscheid van de vaste
clientèle van de Commercial Inn.
vinden. We steken tussen de rotspartijen
door en varen de 15 meter brede
haveningang van Eyemouth binnen.
Achter in de haven ligt een kort ponton,
met veel bezoekende jachten. De
havenmeester wijst ons een plek naast en
tussen enkele andere jachten. Met veel
voorzichtigheid wurmen we ons er
tussenin. Als we er een uurtje ligt vaart
een oude bekende binnen. Het is Klaas
Bosman met de Aura, die we al in Granton
ontmoet hadden. Inmiddels wordt hij
vergezeld door zijn vrouw Baukje die naar
Edinburgh is gevlogen. We bezegelen onze
hernieuwde ontmoeting met een biertje.
Een feestmaal
in Eyemouth
zondag 26 augustus
De brandstofmeter staat weer op een
kwart, maar we zijn inmiddels achter de
procedurele kanten van de Engelse
dieselolie gekomen. In de havens is
uitsluitend rode dieselolie te koop, maar
die kun je op verschillende manier
afrekenen. Beroepsvaart betaalt 60%
belasting, voor plezierjachten geldt een
100% tarief. Je krijgt dan een officieel
papier mee dat je aan je fiscale
verplichtingen voor plezierjachten hebt
voldaan. Groot-Brittannië is een
buitenbeentje, in de rest van de EU is rode
diesel in de tanks van jachten taboe. We
hebben geen keus, het dichts bijzijnde
pompstation langs de weg is hier ver weg
en we moeten deze week de Noordzee
weer oversteken. Met een lege tank kan
dat de schipper als een gebrek aan
zeemanschap worden aangewreven. Om
tien over zeven 's morgens, na het
openen van het dock, tankt de
havenmeester ons vol en rekenen we
dieselolie en havengeld af, waarna we
uitvaren. Arbroath was onze meest
noordelijke bestemming. We zakken weer
af naar het zuiden, richting Eyemouth, op
50 mijl afstand.
Het is prachtig weer; de wind komt met
kracht 3-4 uit noordelijke richting. Met de
fok te loevert op de boom vorderen we
tot Isle of May, midden voor de ingang
van de Firth of Forth. Daar laat de wind
het verder afweten; de laatste vier uur
Langs de Engelse en
Schotse oostkust
2012
leggen we op de motor af met het
grootzeil erbij om het rollen van de
Johanna Hendrika wat te dempen. Er
loopt deining en aan de noordelijke
hemel zien we windveren; daar staat
vermoedelijk wel wind.
De haveningang van Eyemouth ligt
tussen twee in zee stekende
rotspartijen, die hier en daar boven
water uitsteken. Voordat we naar
binnengaan gaat de ´lobster pot´ het
water in, die inmiddels van twee boeien
is voorzien. Ik maak een waypoint,
zodat we hem gemakkelijk terug kunnen
Brug over scheepshelling bij haven Arbraoth en ruïne middeleeuwse abdij.
Johanna Hendrika in de haven van Eyemouth.