Johanna Hendrika’s website
maandag 13 augustus – dinsdag 14
augustus
We vertrekken uit Alkmaar met de
spoorbrugopening van half tien 's
morgens. Voorlopige bestemming is
Scarborough aan de Engelse oostkust, als
het weer meezit uiteraard. Het lukt 's
morgens niet om een vers
scheepsweerbericht op de KNMI-website
te krijgen. Om acht uur 's morgens moet
er een nieuw weerbericht zijn, maar dat is
vaak niet het geval. Nu moeten we het
doen met de voorspelling van de vorige
avond, die voor Doggersbank en
Fladengronden ZO 5-6 voorspelt en voor de
rest van de Noordzee afnemende wind. Ik
kijk nog even naar Windguru, die voor de
kust van Scarborough maandag en dinsdag
afnemende wind voorspelt en woensdag
een toename tot ZO 5-6. We zullen zien.
Sommige havens aan de Engelse oostkust
zijn met oostelijke wind slecht aan te lopen,
maar we hebben voor een dag of vier vers
voedsel bij ons.
Bij de spoorbrug komt het
fietsvakantieschip Angela Esmee ons
achterop. Die moet ook naar Den Helder en
we laten hem maar voorgaan. Op het
smalle Noordhollands Kanaal waar je nogal
eens voor een brug moet wachten is het
lastig manoeuvreren met zo'n groot schip
vlak achter je. Bovendien draaien de
bruggen voor de grote scheepvaart wat
vlotter, is onze ervaring. Dat is ook nu het
geval en we schutten om twee uur in de
Koopvaardersschutsluis in Den Helder naar
zee.
Op het Noordhollands Kanaal stond een
stevige zuidoosten wind, kracht zes, en we
zetten voor de zekerheid twee reven. Als we
vanuit de marinehaven het Marsdiep
opvaren is de wind al veel minder. We
experimenten wat met de nieuwe
ophanging van de fokkeboom, die eindelijk
van op- en neerhouders voorzien is. In het
Molengat wordt de wind nog minder en
gaan de reven er uit. Alle
weersvoorspellingen die die via de
marifoon binnen kregen gingen uit van
zuidoosten wind, maar we zijn nog niet
bij de aanloopboei Molengat of de wind
draait naar het zuidwesten. Er staat water
genoeg om ons heen, we verlaten de geul
en varen zo hoog mogelijk aan de wind in
westelijke richting. Op de route naar
Scarborough staan talloze
productieplatforms en we zullen bij het
passeren van deze stellages, waarvan
ruim afstand gehouden moet worden, nog
wel wat hoogte verliezen.
Na ongeveer een uur zeilen richting
Engelse kust maken we nog slecht een
dikke twee knoop voortgang. De wind
valt steeds verder weg. We hebben
deze reis beperkte tijd: het is laat in
het seizoen, we hebben ongeveer drie
weken tijd, maar we hebben een volle
tank dieselolie. Met de motor op 1000
toeren lopen we weer 5,5 knoop. Dick
is inmiddels in de kombuis aan het
werk en bakt aardappelen voor bij de
in het Noordhollands Kanaal gestoofde
sukadelapjes. Een voedzame afsluiting
van de eerste dag.
De Texelse kust verdwijnt uit het
gezicht en bij het late licht komen de
eerste productieplatforms in zicht. De
hele nacht varen we tussen de
platforms. Er is hier een hele stad in
zee gebouwd met veel verlichting en
ook herrie, met name van de
afblaasplatforms die constant een
vlammenstraal uitbraken. De vissen
trekken zich er niets van aan. Op het
achterdek staat de hengel met een
makreeltuig. Het is er niet echt meer
het seizoen voor, maar we vangen er
toch nog twee, de lunch voor de
volgende dag.
Zonder wind naar Scarborough
Langs de Engelse en
Schotse oostkust
Voor de wind door het Molengat.
Met de Angela Esmee door de Koedijker vlotbrug.
Met windstilte over de Noordzee.
2012