Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
maandag 13 augustus – dinsdag 14 augustus We vertrekken uit Alkmaar met de spoorbrugopening van half tien 's morgens. Voorlopige bestemming is Scarborough aan de Engelse oostkust, als het weer meezit uiteraard. Het lukt 's morgens niet om een vers scheepsweerbericht op de KNMI-website te krijgen. Om acht uur 's  morgens moet er een nieuw weerbericht zijn, maar dat is vaak niet het geval. Nu moeten we het doen met de voorspelling van de vorige
avond, die voor Doggersbank en Fladengronden ZO 5-6 voorspelt en voor de rest van de Noordzee afnemende wind. Ik kijk nog even naar Windguru, die voor de kust van Scarborough maandag en dinsdag afnemende wind voorspelt en woensdag een toename tot ZO 5-6. We zullen zien. Sommige havens aan de Engelse oostkust zijn met oostelijke wind slecht aan te lopen, maar we hebben voor een dag of vier vers voedsel bij ons. Bij de spoorbrug komt het fietsvakantieschip Angela Esmee ons achterop. Die moet ook naar Den Helder en we laten hem maar voorgaan. Op het smalle Noordhollands Kanaal waar je nogal
eens voor een brug moet wachten is het lastig manoeuvreren met zo'n groot schip vlak achter je. Bovendien draaien de bruggen voor de grote scheepvaart wat vlotter, is onze ervaring. Dat is ook nu het geval en we schutten om twee uur in de Koopvaardersschutsluis in Den Helder naar zee. Op het Noordhollands Kanaal stond een stevige zuidoosten wind, kracht zes, en we zetten voor de zekerheid twee reven. Als we vanuit de marinehaven het Marsdiep opvaren is de wind al veel minder. We experimenten wat met de nieuwe ophanging van de fokkeboom, die eindelijk van op- en neerhouders voorzien is. In het
Molengat wordt de wind nog minder en gaan de reven er uit. Alle weersvoorspellingen die die via de marifoon binnen kregen gingen uit van zuidoosten wind, maar we zijn nog niet bij de aanloopboei Molengat of de wind draait naar het zuidwesten. Er staat water genoeg om ons heen, we verlaten de geul en varen zo hoog mogelijk aan de wind in westelijke richting. Op de route naar Scarborough staan talloze productieplatforms en we zullen bij het passeren van deze stellages, waarvan ruim afstand gehouden moet worden, nog wel wat hoogte verliezen. Na ongeveer een uur zeilen richting
Engelse kust maken we nog slecht een dikke twee knoop voortgang. De wind valt steeds verder weg. We hebben deze reis beperkte tijd: het is laat in het seizoen, we hebben ongeveer drie weken tijd, maar we hebben een volle tank dieselolie. Met de motor op 1000 toeren lopen we weer 5,5 knoop. Dick is inmiddels in de kombuis aan het werk en bakt aardappelen voor bij de in het Noordhollands Kanaal gestoofde sukadelapjes. Een voedzame afsluiting van de eerste dag. De Texelse kust verdwijnt uit het gezicht en bij het late licht komen de eerste productieplatforms in zicht. De hele nacht varen we tussen de platforms. Er is hier een hele stad in zee gebouwd met veel verlichting en ook herrie, met name van de afblaasplatforms die constant een vlammenstraal uitbraken. De vissen trekken zich er niets van aan. Op het achterdek staat de hengel met een makreeltuig. Het is er niet echt meer het seizoen voor, maar we vangen er toch nog twee, de lunch voor de volgende dag.
Zonder wind naar Scarborough
Langs de Engelse en Schotse oostkust
Voor de wind door het Molengat.
Met de Angela Esmee door de Koedijker vlotbrug.
Met windstilte over de Noordzee.
2012