Johanna Hendrika’s website
scheepvaart, niet alleen als schepeling,
maar ook als scheepsbouwer, zeilmaker
of met andere op de scheepvaart
gerichte activiteiten. De havenstad
Marstal, onze volgende bestemming,
vormt hiervan het centrum.
De wind is de volgende dag nog steeds
krachtig. De geul van Æroskobing naar
Marstal is hier en daar slechts enkele
tientallen meters breed, dus houden we
dezelfde tuigage. Op de kleinste fok met
motorondersteuning volgen we de
duidelijk gemarkeerde geul. Marstal
heeft een lange en smalle havenkom. We
passeren enkele scheepsbouwloodsen en
een droogdok; er liggen wat vrachtschepen
in dok en in de haven. Maar zijn grote faam
dankt Marstal aan de tijd van de zeilvaart,
toen honderden zeilschepen vanuit Marstal
hun vracht over de hele wereld
transporteerden. De Marstal schoeners
zijn een begrip; er varen er nog steeds
een aantal rond, nu als charterzeilschip
in de passagiersvaart. Dit type,met de
karakteristieke spiegel en ronde kop,
werd in Marstal ontwikkeld om de
concurrentie met de opkomende
stoomvaart aan te gaan. Grotendeels
langsgetuigd konden ze met relatief
weinig personeel gevaren worden. Op
oude foto's zie je ze met honderden in de
kleine haven liggen. Het plaatselijke
scheepvaartmuseum vormt een wonder
hoe men in Denemarken kleine ruimtes
in kan richten. Het is gevestigd in drie
relatief kleine panden, verbonden door
een luchtbrug en een binnenplaatsje, dat
als haventje is ingericht. De kleine
ruimten binnen zijn bomvol, maar als
een scheepsinterieur efficiënt ingericht
met vele honderden afbeeldingen,
modellen van schepen uit Marstal en
onderdelen van scheepsuitrustingen
rondom een nagebouwde scheepsbrug,
die schijnbaar op de golven op en neer
gaat. Er zijn meer nagebouwde
interieurs, niet alleen van schepen, maar
ook van met de scheepvaart verbonden
bedrijfjes en van woningen van
zeelieden. Na twee uur bereik je uitgeput
de uitgang, maar heb je wel een
fantastisch beeld van de dynamiek van
de scheepvaart vanuit Marstal.
Schuin tegenover het museum, onder
een enorme tent, wordt de Bonavista
herbouwd. Dit is een project van vele
jaren, dat we in 2008 ook al eens
bezochten. De veertig meter lange
Bonavista is hier als wrak neergezet, is
laag voor laag als het ware afgepeld
waarbij al het oude houtwerk door nieuw
is vervangen, zodat langzamerhand een
nieuw schip in de authentieke vorm en
detaillering ontstaat.
Woensdag 31 augustus – vrijdag 2
september
Het eind van de reis komt in zicht, maar
we maken nog een rondje langs de
eilanden tussen Ærø en Funen en door de
mooie Svendborgsund. In Marstal nemen
we dieselolie in voor de terugreis en we
vertrekken om 10.00 door de smalle
toegangsgeul in noordelijke richting. De
wind is zuidwest. In het brede vaarwater
tussen de eilanden Strynø en Langeland
kunnen we zeilen en met windkracht 3-4
bereiken we na een paar uur de
Svendborgsund tusen Funen en de
eilanden Tasinge en Thurø. Ook
Svendborg staat in het teken van de
scheepvaart. Er zijn nog enkele
scheepswerven en aan het mooie
havenfront is de oude haven, die nu
vooral bevolkt wordt door traditionele
Deense houten zeilschepen. We meren 's
middags af in Troense op Tasinge, een
oud havenplaatsje met veel vakwerk
Troense: een villadorp
De herbouw van de Marstal schoener
Bonavista.
Het scheepvaartmuseum in Marstal.
Rondje om de Noord 2011
Het stadje Marstal, in de tijd van de zeilvaart een belangrijke Deense haven.
en een renaissanceslot
Svendborg, havenfront met traditionele
houten zeilschepen.