Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
scheepvaart, niet alleen als schepeling, maar ook als scheepsbouwer, zeilmaker of met andere op de scheepvaart gerichte activiteiten. De havenstad Marstal, onze volgende bestemming, vormt hiervan het centrum. De wind is de volgende dag nog steeds krachtig. De geul van Æroskobing naar Marstal is hier en daar slechts enkele tientallen meters breed, dus houden we dezelfde tuigage. Op de kleinste fok met motorondersteuning volgen we de duidelijk gemarkeerde geul. Marstal heeft een lange en smalle havenkom. We passeren enkele scheepsbouwloodsen en
een droogdok; er liggen wat vrachtschepen in dok en in de haven. Maar zijn grote faam dankt Marstal aan de tijd van de zeilvaart, toen honderden zeilschepen vanuit Marstal
hun vracht over de hele wereld transporteerden. De Marstal schoeners zijn een begrip; er varen er nog steeds een aantal rond, nu als charterzeilschip in de passagiersvaart. Dit type,met de karakteristieke spiegel en ronde kop, werd in Marstal ontwikkeld om de concurrentie met de opkomende stoomvaart aan te gaan. Grotendeels langsgetuigd konden ze met relatief weinig personeel gevaren worden. Op oude foto's zie je ze met honderden in de kleine haven liggen. Het plaatselijke scheepvaartmuseum vormt een wonder hoe men in Denemarken kleine ruimtes in kan richten. Het is gevestigd in drie relatief kleine panden, verbonden door een luchtbrug en een binnenplaatsje, dat als haventje is ingericht. De kleine ruimten binnen zijn bomvol, maar als een scheepsinterieur efficiënt ingericht met vele honderden afbeeldingen, modellen van schepen uit Marstal en onderdelen van scheepsuitrustingen rondom een nagebouwde scheepsbrug, die schijnbaar op de golven op en neer gaat. Er zijn meer nagebouwde interieurs, niet alleen van schepen, maar ook van met de scheepvaart verbonden bedrijfjes en van woningen van zeelieden. Na twee uur bereik je uitgeput de uitgang, maar heb je wel een fantastisch beeld van de dynamiek van de scheepvaart vanuit Marstal. Schuin tegenover het museum, onder een enorme tent, wordt de Bonavista herbouwd. Dit is een project van vele jaren, dat we in 2008 ook al eens bezochten. De veertig meter lange Bonavista is hier als wrak neergezet, is laag voor laag als het ware afgepeld waarbij al het oude houtwerk door nieuw is vervangen, zodat langzamerhand een nieuw schip in de authentieke vorm en detaillering ontstaat.
Woensdag 31 augustus – vrijdag 2 september Het eind van de reis komt in zicht, maar we maken nog een rondje langs de eilanden tussen Ærø en Funen en door de mooie Svendborgsund. In Marstal nemen we dieselolie in voor de terugreis en we vertrekken om 10.00 door de smalle toegangsgeul in noordelijke richting. De wind is zuidwest. In het brede vaarwater tussen de eilanden Strynø en Langeland kunnen we zeilen en met windkracht 3-4 bereiken we na een paar uur de Svendborgsund tusen Funen en de eilanden Tasinge en Thurø. Ook Svendborg staat in het teken van de scheepvaart. Er zijn nog enkele scheepswerven en aan het mooie havenfront is de oude haven, die nu vooral bevolkt wordt door traditionele Deense houten zeilschepen. We meren 's middags af in Troense op Tasinge, een oud havenplaatsje met veel vakwerk
Troense: een villadorp
Terug
De herbouw van de Marstal schoener Bonavista.
Het scheepvaartmuseum in Marstal.
Rondje om de Noord 2011
Het stadje Marstal, in de tijd van de zeilvaart een belangrijke Deense haven.
en een renaissanceslot
Svendborg, havenfront met traditionele houten zeilschepen.