Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Op woensdag vertrekken we met west 3- 4 van Leba naar Hel. Hel ligt op de kop van de landtong die de Golf van Gdansk van de Oostzee afscheidt, een dertig kilometer lange strook land die hier en daar hooguit 100 meter breed is. Het is een typerende kustvorm in dit deel van de Oostzee, de zg. haffenkust. Aan de zuidkust van de Oostzee is sinds eeuwen een langzaam verlandingsproces gaande. Er worden landtongen voor de kust gevormd die binnenmeren doen ontstaan die op den duur van de zee afgesloten worden. Polen zijn gek op water en de landtong van Hel is een populaire vakantiebestemming. Ook Hel, van oorsprong een vissersdorp, maakt al ruim tien jaar een gestage ontwikkeling als toeristenplaats door. Het seizoen is nog niet begonnen, overal zijn nog tentjes met allerlei kermisachtige attracties in opbouw. Toen we hier in de jaren negentig van de vorige eeuw voor het eerst kwamen, was de haven nog afgesloten voor het publiek; de visserijmaatschappij had geen behoefte aan bezoekers. Nu is er echter een boulevard langs de haven. Mannen in zeeroverskledij maken er reclame voor tochtjes over de Golf van Gdansk met rondvaartboten, meestal ex- vissersschepen. Rond de vroegere kerk is een soort kerkhof met rompen van oude houten vissersschepen en in de kerk is een klein scheepvaartmuseum. De tocht van Leba naar Hel verloopt uiterst rustig. De wind laat het al snel afweten en we leggen het grootste stuk op de motor af. Bij Hel lag vroeger een deel van de Poolse marine en buitenlandse schepen mogen nog steeds
niet te dicht onder de kust komen. Opletten dus; de Poolse kustradar houdt het scheepvaartverkeer nauwlettend in de gaten. Vijftien jaar geleden, tijdens de maiden trip van de Johanna Hendrika, moesten we op zee brandstoffilters vervangen en werden we ogenblikkelijk per marifoon opgeroepen met de vraag waarom we stil lagen. Hel ligt 50 mijl vanaf Leba; we vertrekken om negen uur 's morgens en arriveren 's avonds tegen achten. We strijken er binnen in een van de vele pubs, Captain Morgan's, Admiral Nelson's, enz., ingericht met scheepvaart bric á brac, en
genieten van veel Pools bier en gebakken vis. De volgende dag is er weinig gewijzigd aan de weersituatie; wederom een lichte flauwte uit westelijke richting. De zeilen gaan er wel op, maar zonder motor wordt het nachtwerk eer we in Gdansk aankomen en de invaart is onverlicht. De haveningang maakt deel uit van de delta van de Wisla (Weichsel), die rivier die door een groot deel van Polen stroomt. Het is mogelijk om midden in de oude stad te liggen, maar de daar gevestigde marina is erg duur en voor de Johanna Hendrika ook eigenlijk aan de kleine kant. Norbert, een goede kennis uit de tijd dat ons schip in Gdansk gebouwd werd, heeft een plaats voor ons geregeld in een jachthaven in het nog onbedorven vissersdorp Gorki Zachodnie aan een andere Wisla-arm, vijf mijn ten oosten van Gdansk. Hier lig je heerlijk rustig tegenover een natuurgebied en er vertrekt om het uur een bus richting Gdansk. Michaels vakantie zit er helaas op. Bij het kantoortje van de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT kan hij voor de volgende dag een vlucht boeken en op zaterdag vliegt hij via Warzawa naar Amsterdam.
De bouw van ons schip duurde enkele jaren en in die tijd hebben we de stad goed leren kennen. In het oude centrum stond in 1945 nog slechts één gebouw overeind. Na de oorlog is dit stadsdeel echter gerestaureerd. Aan de hand van tekeningen, foto's en schilderijen is de oude stad gereconstrueerd, waarna de casco's van de panden in beton werden gereconstrueerd, waartegen de in het puin teruggevonden baksteen werd gemetseld. In tijd is men bij deze operatie een paar fasen teruggegaan. Gdansk was een prominent lid van het middeleeuwse Hanze verbond, maar ontwikkelde zich in de zestiende en zeventiende eeuw tot een kosmopolitische handelsstad met veel invloeden uit Nederland, dat de belangrijkste handelsnatie in het Oostzeegebied was – in de architectuur is dit terug te zien in de stijl van het Hollands maniërisme, o.a. bij het stadhuis. In de achttiende eeuw werd Polen door Pruisen en Rusland van de kaart geveegd en kreeg Danzig, zoals de stad toen officieel ging heten, een meer Duitse uitstraling. Die periode heeft men
bij de restauratie van de binnenstad uit willen wissen door terug te keren naar het stadsbeeld aan het einde van de zeventiende eeuw. Op deze ingreep in de geschiedenis is uit restauratie- oogpunt wel wat af te dingen; met de bescheiden middelen die men vlak na de oorlog had is er in ieder geval zorgvuldig tewerk gegaan. Langs de randen van de oude stad lagen tot voor enkele jaren nog tal van stukken braakliggend terrein, ook een gevolg van de bombardementen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hier zijn thans in de sfeer van de projectontwikkeling hele straten in een soort nep-renaissancestijl gerealiseerd, die nogal afsteken tegen de zorgvuldige aanpak van de wederopbouw van de binnenstad. De hoofdstraat heeft zich met terrasjes en souvenirwinkels tot een echte toeristenader ontwikkeld; in de omliggende straten is het rustig gebleven en valt er zeer te genieten van zeventiende eeuws straatmeubilair in de vorm van stoepen, bordessen en pothuizen. We verdelen onze tijd tussen stadswandelingen, terrasbezoek en het aanvullen van onze voorraad. Ook kunnen we hier voor onderdelen voor de leidingen van onze watervoorziening en centrale verwarming. Die is destijds aangelegd met Poolse leidingen met een Amerikaanse maatvoering. In Nederland is daar niet aan te komen, dus we halen ons hart op in een bouwmarkt, waar volop passende koppelingen te krijgen zijn. zondag 29 juni 2008
Leba - Hel - Gdánsk
Oostzeereis 2008
Terug