Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Drie dagen rondbanjeren in Kopenhagen. We arriveren er op zaterdagavond en proeven de sfeer langs de kroegen en de terrasjes aan de Nyhavn. De volgende ochtend wordt schoon schip gemaakt; 's avonds arriveren mijn vrouw Joke en haar zoon Michael op de luchthaven Kopenhagen. We hebben een riante ligplaats in een insteekhaven recht tegenover de koninklijke residentie Amalienborg, met aan de andere kant het recent gebouwde operatheater, ontworpen door Henning Jensen – een feestelijk gezicht, wanneer het theater 's avonds in het licht baadt.
De Denen staan bekend om hun gemeenschapszin. Dat is in zo'n korte tijd natuurlijk moeilijk te beoordelen, maar Kopenhagen bewijst dat er veel kan wanneer je een beetje rekening met elkaar houdt. Midden in de stad picknicken met een paar flessen champagne en lekkere hapjes is geen probleem wanneer alles weer netjes wordt opgeruimd. We fietsen de stad door, zoals de meeste inwoners doen, en genieten o.a. van de Glyptothek met de Carlsberg kunstcollectie en zijn prachtige binnentuin en het in Franse stijl aangelegde park Rosenburg. Een onverwachte ontmoeting doet ons het reisplan veranderen. Voor ons ligt het motorjacht Bontekoe uit Drimmelen. Eern paar jaar geleden was het in België nog toegestaan om op accijnsvrije rode dieselolie te varen. Die mocht men toen ook in Nederland gebruiken, mits men kon aantonen dat de olie uit Belgie afkomstig was. De schipper van de Bontekoe had dat ook wel eens gedaan, maar was enkele jaar geleden, toen de regels veranderden, overgegaan op witte diesel – met accijns. Bij een razzia van de Duitse douane bij Kiel waren er op de Bontekoe nog wat sporen van de rode kleurstof in een brandstoffilter teruggevonden en dat kwam de schipper in eerste instantie op een boete van 2700 euro
te staan, ondanks dat hij met facturen kon aantonen de laatste jaren wit getankt te hebben. Volgens de Duitse douane is het niet genoeg om wit te tanken, met moet men ook zijn tanks en brandstofsysteem laten reinigen. Pas na veel discussie werd het hem toegestaan beroep tegen de boete aan te tekenen, maar hij moest een borgsom van 1000 euro betalen om verder te kunnen varen. Het Duitse optreden is niet conform de Europese regelgeving, maar een uitspraak van het Europese hof daarover kan jaren op zich laten wachten. We besluiten de Duitse kust links te laten liggen. De Johanna Hendrika heeft jarenlang als professioneel charterschip legaal op rode diesel gevaren. Tegenwoordig tanken we wit, maar nog lang niet alle kleurstof is verdwenen en we hebben geen zin in een aanvaring met de Duitse autoriteiten. Alternatieve
reisbestemmingen zijn in voldoende mate aanwezig. Wij besluiten koers te zetten naar het meest oostelijk gelegen Deense eiland Bornholm en vandaar naar de Poolse kust. Woensdagochtend vertrekken we. Na een stuke zeilen draait de wind van zuidwest naar zuid en met kracht 2-3 valt er voor de Johanna Hendrika met haar 50 ton weinig te laveren. We motoren over de tunnel onder de Sont, passeren de brug naar het Zweedse Malmö en zetten koers naar het Falsterboo kanaal, waarmee we de zuidwestpunt van Zweden en de banken die daar voor de kust liggen vermijden. Het kanaal wordt nog slechts door de pleziervaart gebruikt; de vroegere sluizen zijn gesloopt, de enige brug draait om het uur. Bij de aanloopboei, 3 mijl te zuidwesten
van het kanaal, kunnen we met 115 graden in de richting Ronne op Bornholm verder en kan er gezeild worden. Kluiver, fok, middenstagzeil en bezaan gaan omhoog en we lopen royaal 7 knopen. Tegen de avond zakt de wind echter. 's Nachts kan er af en toen nog worden gezeild, maar tegen de ochtend laat de wind het definitief afweten. Om vier uur 's morgens arriveren we in Rönne, de hoofdstad van Bornholm. De jachthaven is veel te nauw, maar we vinden een plekje in de grote haven, vlak in de buurt bij een Finse charterschoener. donderdag 19 juni 2008
Niet naar Duitsland
Oostzeereis 2008
Terug