Johanna Hendrika’s website
De Limfjord bestaat uit drie delen. Van
oost naar west passeren we een brede
meanderende rivierarm met aan de
oever o.a. het industriële centrum
Aalborg, vervolgens een brede fjord met
vele eilanden en aan de westkant een
breed, maar zeer ondiep water met een
smalle geul. Het middendeel is het
mooist: een glooiend kustlandschap met
eilanden van vulkanische oorsprong met
bijzondere gesteenten met veel
fossielen. Op donderdagavond komen we
aan in Nederby op het eiland Fur, een
piepklein haventje waar we maar net
inpassen met een gezellig havenkroegje,
waar we hartelijk welkom worden
geheten. De volgende dag zal de Ronde
van de Limfjord, een soort prestatietocht
met houten zeilschepen, Nederby
aandoen en een visser, waarmee we een
praatje maken, raadt ons aan om een
dagje te blijven. Dat lijkt ons ook wel wat,
maar de havenmeester gooit de volgende
morgen roet in het eten. De burgemeester
heeft verordonneerd dat alle vreemde
schepen de haven uit moeten om plaats te
maken voor de naderende vloot. Inmiddels
is, tegen de voorspelling in, de wind
toegenomen tot Oost 5-6. We moeten het
schip keren en dat is in deze kleine haven
met de heersende wind geen sinecure. De
havenmeester is echter onverbiddelijk en
roept wat vissers bijeen om ons een handje
te helpen; meer dan toekijken doen ze
echter niet. We varen achteruit tot aan de
kop van de dam waaraan we liggen en het
lukt om de boot daar een kwartslag te
draaien, zij het met wat verfschade. Dit
leidt tot hilariteit bij de de toekijkende
vissers en havenmeester - wij kunnen er de
humor minder van inzien. We hoeven echter
nog maar 20 graden verder te draaien,
waarna de wind de kop in de goede richting
zal drukken. Zo verlaten we de haven, maar
de stemming is in mineur - we hadden ons
immers op een feestje verheugd. Een uurtje
later komen we de vloot houten schepen
tegen. Naar schatting past hooguit de helft
in de haven van Nederby en zal de andere
helft moeten ankeren. Ons vertrek uit
Nederby was niet meer dan de bekende
druppel op de gloeiende plaat.
De laatste haven aan de Limfjord is
Thyburon, een typische vertrekhaven. Hier
wacht men af tot de wind de gewenste
windkracht en -richting bereikt. Het
voornaamste gespreksonderwerp tussen de
verschillende bemanningen is het
weerbericht. De vorige avond, toen we
aankwamen, nam de wind toe tot Beaufort
7, maar nu, op zaterdagmorgen, is de wind
afgenomen tot 5 terwijl deze de komende
dagen in de oosthoek zal blijven. Ik sprint
naar de bakker en met twee verse boden
aan boord spoeden we ons buitengaats.
Met deze wind kunnen we ongeveer 7
knoop varen, maar we beslissen dat het
een snelle overtocht moet worden en we
laten de motor bijstaan. Met tien knoop
gaat het richting Den Helder. We
vertrekken zaterdag omstreeks 12.00 uur
en op zondagavond 19.30 meren we af
aan de Binnenhavenkade in Den Helder.
Over de laatste etappe, over het
Noordhollands Kanaal van Den Helder tot
Alkmaar, is weinig te vertellen. De
spoorbrug in Koegras is deze dag
urenlang gestremd, horen we later via de
marifoon, maar wij zijn vroeg en komen
er om tien uur 's morgens nog vlot
doorheen. Om half drie 's middags liggen
we afgemeerd aan de Voormeer in
Alkmaar, onze vaste plek. Een kleine
3800 mijl op de teller - we zijn weer
thuis.
zaterdag 20 september 2008
Rondom Funen, door de Limfjord en terug naar Alkmaar - 3
Oostzeereis 2008