Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Op zaterdag zeilen we langs de heuvels van de zuidkust van Aero en steken we met zonnig weer de Kleine Belt over. De wind is nog steeds zuidelijk, maar we gaan inmiddels in noordwestelijke richting naar Sonderborg, aan de Als Sund op het eiland Als gelegen. Sonderborg heeft aan de haven een middeleeuws kasteel en de resten van een vikingburcht en met zijn kleurige gevels vormt de havenkaai een schilderachtig geheel. Daar willen we wel aanleggen, maar het blijkt een feestdag te zijn. Bij het kasteel een is markt, overal klinkt muziek en aan de kaai ligt
het tjokvol. We moeten doorvaren naar de loswal aan de andere kant van de brug over de Sund. Het blijft het hele weekeinde prachtig weer. De volgende dag varen we naar Middelfart via een zeer afwisselende route: eerst tussen de hoge groene oevers van de smalle Sund met hier en daar een villa, vervolgens over de veel bredere Als Fjord, tussen de glooiende heuvels van Jutland en Als, en tenslotte over het noordelijk deel van de Kleine Belt, ook hier letterlijk bezaaid met eilanden. Aan de noordzijde van de Kleine Belt leidt een kronkelend vaarwater, met in het midden het eiland Faeno, langs Middelfart naar de Aarhus Bugt. De havenkom is vol als we een plek zoeken, maar we kunnen aan de buitenkant van der havendam afmeren. Middelfart is een historisch stadje met veel vakwerk en een bijzonder havenfront. Vanuit de stadshaven kijk je op de achterzijde van tegen een heuvel gebouwde woningen en de bijbehorende tuintjes, waar de bewoners zich hebben uitgeleefd op tuinhuisjes in allerlei vormen met uitzicht op het water. Aan de haven is een kleine werf waar houten boten gebouwd worden - mooie overnaadse scheepjes met de karakteristieke ronde vormen waarvan men in Scandinavië houdt. Vanaf Middelfart komen we langzamerhand weer in meer open water terecht. We willen
Denemarken via de Limfjord verlaten en gaan in noordelijke richting langs het grote eiland Samsö en het veel kleinere Tuno naar Ebeltoft. Je zou op al die eilanden wel een dagje rond willen lopen, maar het seizoen begint op zijn einde te lopen en we willen graag zonder verdere schade in Nederland arriveren. Ebeltoft is echter een bezoek meer dan waard: Deense schilderachtigheid ten top met kronkelstraatjes, vakwerkhuizen en een wit kerkje op een heuvel. De grote attractie is hier echter het negentiende eeuwse fregat Jylland, een houten oorlogssschip uit 1850 dat met de combinatie van zeilen en een stoommachine de overgang van zeil- op stoomvaart
markeert. Het schip vocht succesvol tijdens de Slag bij Helgoland tegen een Oostenrijkse vloot en was later als koninklijk jacht in gebruik, waarmee de Deense koning veraf gelegen landsdelen als Groenland en de Far Oer bezocht. Na actieve dienst was het schip tientallen jaren als opslagdepot in gebruik. Er is voor gekozen het schip zoveel mogelijk in de originele staat te houden. Het ligt in een droogdok, waarin eerst de uitgezakte kiel langzaam zijn oorspronkelijke vorm terugkreeg. Tuigage en uitrusting van het schip waren verdwenen; de tuigage is vernieuwd, de uitrusting is uit allerlei
collecties met vergelijkbare objecten samengesteld. Hals, aan de ingang van de Limfjord, ligt op zestig mijl ten noorden van Ebeltoft. Aan het Kattegat zijn tussen Ebeltoft en Hals geen aantrekkelijke havens en we vertrekken op woensdag 10 september om acht uur 's morgens. De eerste etappe gaat in noordoostelijke richting en met een zuidoostelijke wind van 4-5 Beaufort lopen we zeven knoop. Het laatste stuk moeten we een noordwestelijke koers varen en komt de wind zeer achterlijk in. Het gaat net; met een bulletalie op de bezaan voorkomen we klapgijpen. Maar wanneer de wind afneemt moet de motor erbij.
Rondom Funen, door de Limfjord en terug naar Alkmaar - 2
Oostzeereis 2008
Terug