Johanna Hendrika’s website
Op zaterdag zeilen we langs de heuvels
van de zuidkust van Aero en steken we
met zonnig weer de Kleine Belt over. De
wind is nog steeds zuidelijk, maar we
gaan inmiddels in noordwestelijke
richting naar Sonderborg, aan de Als
Sund op het eiland Als gelegen.
Sonderborg heeft aan de haven een
middeleeuws kasteel en de resten van
een vikingburcht en met zijn kleurige
gevels vormt de havenkaai een
schilderachtig geheel. Daar willen we wel
aanleggen, maar het blijkt een feestdag
te zijn. Bij het kasteel een is markt,
overal klinkt muziek en aan de kaai ligt
het tjokvol. We moeten doorvaren naar de
loswal aan de andere kant van de brug over
de Sund.
Het blijft het hele weekeinde prachtig weer.
De volgende dag varen we naar Middelfart
via een zeer afwisselende route: eerst
tussen de hoge groene oevers van de smalle
Sund met hier en daar een villa, vervolgens
over de veel bredere Als Fjord, tussen de
glooiende heuvels van Jutland en Als, en
tenslotte over het noordelijk deel van de
Kleine Belt, ook hier letterlijk bezaaid met
eilanden. Aan de noordzijde van de Kleine
Belt leidt een kronkelend vaarwater, met in
het midden het eiland Faeno, langs
Middelfart naar de Aarhus Bugt. De
havenkom is vol als we een plek zoeken,
maar we kunnen aan de buitenkant van der
havendam afmeren. Middelfart is een
historisch stadje met veel vakwerk en een
bijzonder havenfront. Vanuit de stadshaven
kijk je op de achterzijde van tegen een
heuvel gebouwde woningen en de
bijbehorende tuintjes, waar de bewoners
zich hebben uitgeleefd op tuinhuisjes in
allerlei vormen met uitzicht op het water.
Aan de haven is een kleine werf waar houten
boten gebouwd worden - mooie overnaadse
scheepjes met de karakteristieke ronde
vormen waarvan men in Scandinavië houdt.
Vanaf Middelfart komen we langzamerhand
weer in meer open water terecht. We willen
Denemarken via de Limfjord verlaten en
gaan in noordelijke richting langs het grote
eiland Samsö en het veel kleinere Tuno naar
Ebeltoft. Je zou op al die eilanden wel een
dagje rond willen lopen, maar het seizoen
begint op zijn einde te lopen en we willen
graag zonder verdere schade in Nederland
arriveren. Ebeltoft is echter een bezoek
meer dan waard: Deense schilderachtigheid
ten top met kronkelstraatjes, vakwerkhuizen
en een wit kerkje op een heuvel. De grote
attractie is hier echter het negentiende
eeuwse fregat Jylland, een houten
oorlogssschip uit 1850 dat met de
combinatie van zeilen en een stoommachine
de overgang van zeil- op stoomvaart
markeert. Het schip vocht succesvol
tijdens de Slag bij Helgoland tegen een
Oostenrijkse vloot en was later als
koninklijk jacht in gebruik, waarmee de
Deense koning veraf gelegen landsdelen
als Groenland en de Far Oer bezocht. Na
actieve dienst was het schip tientallen
jaren als opslagdepot in gebruik. Er is
voor gekozen het schip zoveel mogelijk
in de originele staat te houden. Het ligt
in een droogdok, waarin eerst de
uitgezakte kiel langzaam zijn
oorspronkelijke vorm terugkreeg.
Tuigage en uitrusting van het schip
waren verdwenen; de tuigage is
vernieuwd, de uitrusting is uit allerlei
collecties met vergelijkbare objecten
samengesteld.
Hals, aan de ingang van de Limfjord, ligt
op zestig mijl ten noorden van Ebeltoft.
Aan het Kattegat zijn tussen Ebeltoft en
Hals geen aantrekkelijke havens en we
vertrekken op woensdag 10 september
om acht uur 's morgens. De eerste
etappe gaat in noordoostelijke richting
en met een zuidoostelijke wind van 4-5
Beaufort lopen we zeven knoop. Het
laatste stuk moeten we een
noordwestelijke koers varen en komt de
wind zeer achterlijk in. Het gaat net;
met een bulletalie op de bezaan
voorkomen we klapgijpen. Maar wanneer
de wind afneemt moet de motor erbij.
Rondom Funen, door de Limfjord en terug naar Alkmaar - 2
Oostzeereis 2008