Johanna Hendrika’s website
We besluiten de zondag uit te rusten en
dat zal ons enige tijd in Hammerhavn
vasthouden. Hoewel de
weersvooruitichten er aanvankelijk
redelijk uitzagen, neemt de wind vanaf
maandag snel in kracht toe en slaan de
golven over de havendam. Het is wel een
spectaculair gezicht: de haven ligt
midden tussen de rotsen, het is allemaal
pal lagerwal en de golven slaan soms
tientallen meters tegen de rotsen op. We
zullen hier enkele dagen moeten
doorbrengen en gebruiken die tijd om de
noordpunt van Bornholm te verkennen.
We liggen schuin onder een van de
grootste kasteelruines van Europa, vanwaar
in de middeleeuwen de plaatselijke
bisschop zijn macht tegenover die van de
Deense koning staande trachtte te houden.
De wandeling ernaartoe voert langs een
kustpaadje van ongeveer een meter breed,
dat langs de inhammen in de rotsen
kronkelt. Het graniet uit de bodem werd
hier vroeger geëxploiteerd; Hammerhavn is
ooit aangelegd voor het vervoer van de
stenen. Tegenwoordig is het hele gebied
een natuurreservaat. De dunne laag grond
op het graniet is deels bebost, maar
bestaat voor het grootste deel uit heide.
Hier en daar grazen schapen. Naast de
kasteelruine zijn er langs de kust meer
historische monumenten. Langs de uit 1871
daterende vuurtoren kun je naar de
Salomonskapel lopen, een ruïne van een
middeleeuws kerkje vlak aan de kust, waar
ooit de dank voor de haringvangst werd
uitgesproken. Het nabij gelegen haventje,
Krogkashavn, is niet groter dan ongeveer
twintig bij vier meter, een kleine inham
tussen de stenen. Vermoedelijk werden de
kleine vissersscheepjes hier op de wal
getrokken. Er staat nog een verroeste lier
met een zeer oud houten rondsel op de wal
en een half ingestorte voorraadkist - de
laatste visser moet het haventje nog tot ver
in de twintigste eeuw gebruikt hebben.
Opmerkelijk is dat de vuurtoren, die nog in
gebruik is, iedere dag voor bezoekers
geopend is. Vanaf de omloop, vlak onder het
licht, is er een prachtig uitzicht rondom. De
Denen houden van hun land; er wordt
weinig vernield - fietsen staan hier vaak
zonder slot, hetzelfde geldt voor menige
huisdeur.
Bij Sandvig, enkele kilometers verderop,
gaan we nog verder terug in de historie. Op
een rots staan tientallen tekeningen
ingegrift, die dateren uit de periode tussen
900 en 500 voor Christus: schepen en
cirkelvormige inscripties met merktekens,
die de plaats van zonsopgang op belangrijke
data weergeven. Bij
Guldjhem, vijftien
kilometer naar het
oosten gelegen, is een
middeleeuwencentrum,
een openluchtmuseum
waar enkele hectares
grond in een
laatmiddeleeuwse
omgeving worden
herschapen. Er zijn inmiddels wat
boerderijtjes, ambachtelijke bedrijfjes,
een watermolen en een versterkte
vestiging van een middeleeuws
landedelman, voorzien van een houten
pallissade, aangelegd. Ook in de
beplanting probeert men de
middeleeuwse omgeving te herscheppen;
op wilgenplantages groeit het hout dat
voor landafscheidingen en
gevelvlechtwerk gebruikt wordt. Er zijn
regelmatig demonstraties van
middeleeuwse gebruiken. Als wij er zijn
worden er middeleeuwse vuurwapens
afgeschoten; twee medewerkers van het
centrum hebben er zichtbaar plezier in.
Af en toe vlucht er een jacht voor de
toenemende wind Hammerhavn binnen,
zodat de vloot verwaaide schepen groeit.
Er liggen ook drie Poolse polyester
jachtjes, eigendom van een plaatselijke
Scouting afdeling uit Trzebiez, aan het
Oderhaf ten zuiden van Swinoujscie, het
vroegere Swinemunde. Op ieder van de
schepen varen zes jongeren, de oudsten
hebben de leiding - enkelen van hen
worden al zeeziek van de deining in de
haven. Als we ze op dinsdagavond een
slang uitlenen om water te tanken horen
we dat ze de volgende dag weg willen,
de boten moeten terug en ze moeten
ook weer naar school. Het weerbericht is
slecht en we raden ze met klem aan om
een dag te wachten. Ik beloof ze in ieder
geval de volgende morgen vroeg een
weerbericht te komen brengen; ze
hebben geen marifoon aan boord. De
volgende morgen waait er een dikke zes
uit het zuidwesten, waar ze tegenin
moeten. De verwachting is dat de wind
tegen de middag of avond nog toe zal
nemen. Ik noteer het weerbericht in het
Engels en geef het ze met nogmaals de
raad te wachten, maar binnen twee uur
varen ze alledrie uit. 's Avonds zet de
wind, zoals verwacht, door tot een dikke
zeven en we hopen er maar het beste
van. De zeilen van drie jachtjes waren
niet in een al te beste staat en de
dieselolie begon op te raken.
donderdag 28 augustus 2008
Verwaaid in Hammerhavn - 2
Oostzeereis 2008