Johanna Hendrika’s website
Vastervik is een vriendelijk stadje met
veel houten huizen, midden tussen de
zeearmen en eilandjes van het Zweedse
scherengebied. Na het vastlopen hebben
we de kust zoveel mogelijk gemeden;
het is inmiddels echter wat vriendelijker
weer met goed zicht en de geulen
worden duidelijk aangegeven.
Van Vastervik moeten we door de
Kalmarsund, tussen het Zweedse
vasteland en het eiland Oland, naar het
zuiden. Het is rustig weer, maar de wind
is pal tegen en we besluiten het op de
motor te proberen - er zijn smalle geulen
onderweg en doordat we in plaats van
het middenstagzeil, waarvan de roller
kapot is, een noodzeil moeten voeren
zijn de aandewindse eigenschappen niet
echt verbeterd. Een mooie tocht is het
wel; we passeren onder andere het
natuureservaat 'de blauwe jonkvrouw',
een onbewoond rotseiland met mossen in
prachtige kleuren. Voorbij Kalmar, net
voorbij de lange brug over de
Kalmarsund, neemt de wind plotseling
sterk toe en we gaan terug naar Kalmar.
Kalmar speelde in de Scandinavische
geschiedenis een belangrijke rol: hier
werd ooit de Unie van Kalmer gesloten, die
Denemarken, Noorwegen en Zweden
verenigde. Het is een mooie oude stad met
een natuurstenen fortificatie en aan het
water het renaissancekasteel van Kalmar.
De volgende dag waait het nog steeds
hard; we blijven nog een dag in Kalmar tot
het door het weerbericht aangekondigde
betere weer zich aandient. De volgende
dag is het inderdaad zover en we
vertrekken richting Oland, waar op de
zuidpunt twee kleine havens zijn. De wind
blijft zuid en meer dan op de motor varen
is in de smalle geul niet mogelijk. Als de
wind onderweg weer sterk toeneemt zetten
we koers naar Degenhamn, de meest
noordelijke van deze havens. Het grootste
deel van de haven is bij een grote
cementfabriek, die hier pal aan de oever
staat, in gebruik. Achter in de haven is een
gastensteiger met een waarschuwingsbord,
dat de kade wegens gevaar van
grondverschuiving niet meer in gebruik is.
Door de schipper van een Deens jacht
worden we gewaarschuwd. Net nadat de
Deen vertrokken is komt er een
havenmeester. Het bord blijkt er al twintig
jaar te staan en niemand maakt zich veel
zorgen over de grondverschuiving. De
havanmeester is eigenlijk coasterkapitein en
behoort tot een groep vrijwilligers die de
haven beheert. Hij is zeer behulpzaam, wijst
ons een stopcontact dat we mogen
gebruiken en opent een kantoortje met
keuken aan de haven, waar we water
kunnen tanken. Hij verzekert ons bovendien
dat de wind in de loop van de nacht naar het
oosten draait. Ondanks de industriele
omgeving is het een aardige haven, met pal
naast ons schip een niet meer gebruikte
vuurtoren en een klein museum, dat aan de
bouw van de nieuwe vuurtoren is gewijd,
een spectaculair bouwwerk met een zeer
hoge antenne twee mijl naar het westen,
midden in de Kalmarsund.
Oland is een zeer landelijk eiland met veel
fiets- en wandelroutes, zien we wanneer we
boodschappen doen in een nabijgelegen
dorp. Daar zullen we echter niet veel van
zien want de volgende morgen omstreeks
vijf uur draait de wind inderdaad. Op de
havendam staat een windmolen, die
plotseling een halve slag draait. We
hebben de afgelopen periode veel
vertraging gehad en we vertrekken
onmiddellijk in de richting van het
Deense eiland Bornholm, negentig mijl
ten zuidwesten van Degenhamn.
De verwachting luidde noordoost kracht
5-6. Na ongeveer twee uur gaat de wind
liggen en wordt de motor gestart. Midden
op de dag neemt de wind weer wat toe.
We weten inmiddels dat de
weersverandering van korte duur is en
houden er met motor en zeil snelheid in.
Het is de meest miezerige dag tot nu toe
op deze reis. Het begint 's morgens
vroeg met mist; nadat deze is
opgetrokken regent het onophoudelijk.
We sturen op de noordpunt van
Bornholm aan. De hoge rotsen daar
worden pas op een paar mijl afstand
zichtbaar - het eiland wordt door een
donkergrijze wolk omhuld. Rond acht
uur zaterdagavond meren we af in
Hammerhavn, een haventje aan de
westkust, net ten zuiden van de
noordpunt. De volgende morgen is de
wind alweer teruggedraaid naar het
westen.
Verwaaid in Hammerhavn - 1
Oostzeereis 2008