Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Vastervik is een vriendelijk stadje met veel houten huizen, midden tussen de zeearmen en eilandjes van het Zweedse scherengebied. Na het vastlopen hebben we de kust zoveel mogelijk gemeden; het is inmiddels echter wat vriendelijker weer met goed zicht en de geulen worden duidelijk aangegeven. Van Vastervik moeten we door de Kalmarsund, tussen het Zweedse vasteland en het eiland Oland, naar het zuiden. Het is rustig weer, maar de wind is pal tegen en we besluiten het op de motor te proberen - er zijn smalle geulen onderweg en doordat we in plaats van het middenstagzeil, waarvan de roller kapot is, een noodzeil moeten voeren zijn de aandewindse eigenschappen niet echt verbeterd. Een mooie tocht is het wel; we passeren onder andere het natuureservaat 'de blauwe jonkvrouw', een onbewoond rotseiland met mossen in prachtige kleuren. Voorbij Kalmar, net voorbij de lange brug over de Kalmarsund, neemt de wind plotseling sterk toe en we gaan terug naar Kalmar. Kalmar speelde in de Scandinavische geschiedenis een belangrijke rol: hier
werd ooit de Unie van Kalmer gesloten, die Denemarken, Noorwegen en Zweden verenigde. Het is een mooie oude stad met een natuurstenen fortificatie en aan het water het renaissancekasteel van Kalmar. De volgende dag waait het nog steeds hard; we blijven nog een dag in Kalmar tot het door het weerbericht aangekondigde betere weer zich aandient. De volgende dag is het inderdaad zover en we vertrekken richting Oland, waar op de zuidpunt twee kleine havens zijn. De wind blijft zuid en meer dan op de motor varen is in de smalle geul niet mogelijk. Als de wind onderweg weer sterk toeneemt zetten we koers naar Degenhamn, de meest noordelijke van deze havens. Het grootste deel van de haven is bij een grote cementfabriek, die hier pal aan de oever staat, in gebruik. Achter in de haven is een gastensteiger met een waarschuwingsbord, dat de kade wegens gevaar van grondverschuiving niet meer in gebruik is. Door de schipper van een Deens jacht worden we gewaarschuwd. Net nadat de Deen vertrokken is komt er een havenmeester. Het bord blijkt er al twintig jaar te staan en niemand maakt zich veel
zorgen over de grondverschuiving. De havanmeester is eigenlijk coasterkapitein en behoort tot een groep vrijwilligers die de haven beheert. Hij is zeer behulpzaam, wijst ons een stopcontact dat we mogen gebruiken en opent een kantoortje met keuken aan de haven, waar we water kunnen tanken. Hij verzekert ons bovendien dat de wind in de loop van de nacht naar het oosten draait. Ondanks de industriele omgeving is het een aardige haven, met pal naast ons schip een niet meer gebruikte vuurtoren en een klein museum, dat aan de bouw van de nieuwe vuurtoren is gewijd, een spectaculair bouwwerk met een zeer hoge antenne twee mijl naar het westen, midden in de Kalmarsund. Oland is een zeer landelijk eiland met veel fiets- en wandelroutes, zien we wanneer we boodschappen doen in een nabijgelegen dorp. Daar zullen we echter niet veel van zien want de volgende morgen omstreeks
vijf uur draait de wind inderdaad. Op de havendam staat een windmolen, die plotseling een halve slag draait. We hebben de afgelopen periode veel vertraging gehad en we vertrekken onmiddellijk in de richting van het Deense eiland Bornholm, negentig mijl ten zuidwesten van Degenhamn. De verwachting luidde noordoost kracht 5-6. Na ongeveer twee uur gaat de wind liggen en wordt de motor gestart. Midden op de dag neemt de wind weer wat toe. We weten inmiddels dat de weersverandering van korte duur is en houden er met motor en zeil snelheid in. Het is de meest miezerige dag tot nu toe op deze reis. Het begint 's morgens vroeg met mist; nadat deze is opgetrokken regent het onophoudelijk. We sturen op de noordpunt van Bornholm aan. De hoge rotsen daar worden pas op een paar mijl afstand
zichtbaar - het eiland wordt door een donkergrijze wolk omhuld. Rond acht uur zaterdagavond meren we af in Hammerhavn, een haventje aan de westkust, net ten zuiden van de noordpunt. De volgende morgen is de wind alweer teruggedraaid naar het westen.
Verwaaid in Hammerhavn - 1
Oostzeereis 2008
Terug