Johanna Hendrika’s website
Het bijhouden van het reisverslag heeft
even stilgestaan vanwege omdat de
aandacht door andere zaken werd
opgeëist, maar daarover later. Op
vrijdagochtend 1 augustus vertrekken we
met een noordenwind, rond kracht 4, uit
Mariehamn. We willen naar het Zweedse
eiland Gotland, pal zuidelijk gelegen.
Kort na vertrek zijn er echter opnieuw
technische problemen; de zojuist
gerepareerde marifoon en de
dieptemeter haperen. Na enige tijd wordt
de oorzaak gevonden. Kort voor vertrek
uit Nederland, nog geen drie maanden
geleden, zijn nieuwe accu's geplaatst die
volgens de leverancier 'onderhoudsarm'
waren, zeker het eerste jaar behoefden
ze niet te worden bijgevuld. Ik check
alledrie de nieuwe accu's; aan twee
ervan mankeert niets maar de derde
staat kurkdroog. Ik vul er nog
gedestilleerd water bij en probeer hem te
laden, maar de acculader meldt na enige
tijd dat de temperatuur te hoog wordt.
Hier baat niets meer. We zijn inmiddels
overgeschakeld op de noodacccu en alle
apparatuur werkt weer naar behoren. De
noodaccu is niet nieuw, maar voor
vertrek gecheckt en in orde bevonden.
Vanwege de achterlijke wind moeten we
laveren. Alle zeilen staan bij en die zitten
elkaar voor de wind in de weg. Het is
helder weer en we genieten van het
zeilen. Gedurende de nacht valt de wind
weg en moet de motor aan. Om vier uur
's morgens begint het weer wat te
waaien, nu uit het oosten. De zeilen gaan
er weer op en de motor kan tijdelijk af.
Na verloop van tijd wordt de wind weer
minder en draait deze steeds verder naar
het zuiden. Gotland is steeds krapper
bezeild. De Johanna Hendrika zeilt nu
eenmaal minder scherp aan de wind dan een
modern jacht; we hebben weer wat
motorsteun nodig. Om acht uur 's avonds
arriveren we in het plaatsje Farosund, waar
de volgende dag een grote schoonmaak
plaatsheeft. In de loop van de dag komt de
Nederlandse schoener Baltic langszij. Het
schip is met een Oostenrijks gezin als
passagiers onderweg van Stockholm naar
Riga; de weerberichten zijn echter zeer
ongunstig. Er wordt zuidoosten wind kracht
zeven voorspeld; Riga is recht tegen de
wind in en de Oostenrijkse kinderen hebben
de afgelopen dagen al veel last van
zeeziekte gehad. Het gezin gaat de volgende
dag per ferry naar Nynashamn, waar de
Baltic ze weer zal oppikken en terugbrengen
naar Stockholm. Farosund is een
kustbattterij van het Zweedse leger aan de
geschiedenis waarvan een klein museum is
gewijd, dat we na de schoonmaakpartij
bezoeken. We zijn geen van beiden erg
militaristisch ingesteld, maar de techniek is
bijzonder interessant.
Op maandag 4 augustus brengen we per
autobus een bezoek aan de hoofdstad van
Gotland, Visby. Gezien het weerbericht stelt
Dick voor om voor vertrek extra lijnen te
zetten. Visby is een merkwaardig stadje.
Het bereikte in de middeleeuwen zijn
grootste bloei en speelde een belangrijke
rol in het Hanse bondgenootschap. Door
oorlog en interne tegenstellingen, met
name door tegengestelde belangen van
boeren en kooplieden, kwam de groei tot
stilstand. De middeleeuwse stadsmuur
staat nog compleet overeind. In de
kronkelstraatjes met vele poortjes
binnen de stadsmuren staan hier en daar
nog hoge middeleeuwse woon- en
pakhuizen; de latere bebouwing is echter
veel lager en dorpsachtiger. Op veel
plaatsen in de stad staan enorme ruïnes
van middeleeuwse kerken, destijds deels
door oorlogshandelingen verwoest, maar
ook in perioden van verval van de stad
door de bewoners verlaten. Gotland is
een echt Zweeds vakantie eiland; van
heel Zweden heeft het de meeste
zonuren en vooral Visby is enorm
toeristisch. Ons bezoek valt midden in
een feestweek, waarbij bewoners en
bezoekers zoveel mogelijk in
middeleeuws kostuum rondlopen. Als we
later die dag in Farosund terugkeren
blijkt hoe verstandig Dick's voorstel was
om de lijnen te verdubbelen; de wind is
inmiddels tot 7 á 8 aangewakkerd en in
de haven gaat het enorm tekeer.
Gelukkig liggen we aan hogerwal;
tegenover ons gaat een kleiner Zweeds
zeiljacht, waarvan de eigenaar afwezig
is, enorm tekeer aan de steiger.
Personeel van de veerboot zet er extra
lijnen op.
Het gaat niet altijd voor de wind - 1
Oostzeereis 2008