Home
Johanna Hendrika’s website
Verder
Het bijhouden van het reisverslag heeft even stilgestaan vanwege omdat de aandacht door andere zaken werd opgeëist, maar daarover later. Op vrijdagochtend 1 augustus vertrekken we met een noordenwind, rond kracht 4, uit Mariehamn. We willen naar het Zweedse eiland Gotland, pal zuidelijk gelegen. Kort na vertrek zijn er echter opnieuw technische problemen; de zojuist gerepareerde marifoon en de dieptemeter haperen. Na enige tijd wordt de oorzaak gevonden. Kort voor vertrek uit Nederland, nog geen drie maanden geleden, zijn nieuwe accu's geplaatst die volgens de leverancier 'onderhoudsarm' waren, zeker het eerste jaar behoefden ze niet te worden bijgevuld. Ik check alledrie de nieuwe accu's; aan twee ervan mankeert niets maar de derde staat kurkdroog. Ik vul er nog gedestilleerd water bij en probeer hem te laden, maar de acculader meldt na enige tijd dat de temperatuur te hoog wordt. Hier baat niets meer. We zijn inmiddels overgeschakeld op de noodacccu en alle apparatuur werkt weer naar behoren. De noodaccu is niet nieuw, maar voor vertrek gecheckt en in orde bevonden. Vanwege de achterlijke wind moeten we laveren. Alle zeilen staan bij en die zitten elkaar voor de wind in de weg. Het is helder weer en we genieten van het zeilen. Gedurende de nacht valt de wind weg en moet de motor aan. Om vier uur 's morgens begint het weer wat te waaien, nu uit het oosten. De zeilen gaan er weer op en de motor kan tijdelijk af. Na verloop van tijd wordt de wind weer minder en draait deze steeds verder naar het zuiden. Gotland is steeds krapper
bezeild. De Johanna Hendrika zeilt nu eenmaal minder scherp aan de wind dan een modern jacht; we hebben weer wat motorsteun nodig. Om acht uur 's avonds arriveren we in het plaatsje Farosund, waar de volgende dag een grote schoonmaak plaatsheeft. In de loop van de dag komt de Nederlandse schoener Baltic langszij. Het schip is met een Oostenrijks gezin als passagiers onderweg van Stockholm naar Riga; de weerberichten zijn echter zeer ongunstig. Er wordt zuidoosten wind kracht zeven voorspeld; Riga is recht tegen de wind in en de Oostenrijkse kinderen hebben de afgelopen dagen al veel last van zeeziekte gehad. Het gezin gaat de volgende
dag per ferry naar Nynashamn, waar de Baltic ze weer zal oppikken en terugbrengen naar Stockholm. Farosund is een kustbattterij van het Zweedse leger aan de geschiedenis waarvan een klein museum is gewijd, dat we na de schoonmaakpartij bezoeken. We zijn geen van beiden erg militaristisch ingesteld, maar de techniek is bijzonder interessant. Op maandag 4 augustus brengen we per autobus een bezoek aan de hoofdstad van Gotland, Visby. Gezien het weerbericht stelt Dick voor om voor vertrek extra lijnen te
zetten. Visby is een merkwaardig stadje. Het bereikte in de middeleeuwen zijn grootste bloei en speelde een belangrijke rol in het Hanse bondgenootschap. Door oorlog en interne tegenstellingen, met name door tegengestelde belangen van boeren en kooplieden, kwam de groei tot stilstand. De middeleeuwse stadsmuur staat nog compleet overeind. In de kronkelstraatjes met vele poortjes binnen de stadsmuren staan hier en daar nog hoge middeleeuwse woon- en pakhuizen; de latere bebouwing is echter veel lager en dorpsachtiger. Op veel plaatsen in de stad staan enorme ruïnes van middeleeuwse kerken, destijds deels door oorlogshandelingen verwoest, maar ook in perioden van verval van de stad door de bewoners verlaten. Gotland is een echt Zweeds vakantie eiland; van heel Zweden heeft het de meeste zonuren en vooral Visby is enorm toeristisch. Ons bezoek valt midden in een feestweek, waarbij bewoners en bezoekers zoveel mogelijk in middeleeuws kostuum rondlopen. Als we later die dag in Farosund terugkeren
blijkt hoe verstandig Dick's voorstel was om de lijnen te verdubbelen; de wind is inmiddels tot 7 á 8 aangewakkerd en in de haven gaat het enorm tekeer. Gelukkig liggen we aan hogerwal; tegenover ons gaat een kleiner Zweeds zeiljacht, waarvan de eigenaar afwezig is, enorm tekeer aan de steiger. Personeel van de veerboot zet er extra lijnen op.
Het gaat niet altijd voor de wind - 1
Oostzeereis 2008
Terug