Johanna Hendrika’s website
In Riga kwamen we ongeveer vijftien
jaar geleden voor het eerst, kort na de
herwonnen onafhankelijkheid. Wat een
muzikale stad, dachten we aanvankelijk.
Op diverse plaatsen in de stad speelden
strijkensembles gewoon op straat. Het
bleek echter dat de nieuwe republiek die
muzieksector gesaneerd had. De
muzikanten waren ontslagen leden van
symfonieorkesten, die nu als
straatmuzikant hun brood moesten
verdienen. Vijftien jaar later is Riga nog
steeds een stad met twee kanten. Alle
grote modehuizen zitten er en overal in
het stadscentrum zie je op de terrassen
en in de restaurants vooral jonge
mensen hun nieuwe rijkdom uitstralen.
Misschien is het allemaal best wel eerlijk
verworven, maar soms waan je je tussen
de vele donkere zonnebrillen in een
goedkope gangsterfilm. In de jachthaven
liggen veel grote, kostbare zeiljachten en
vlak tegenover de steiger waaraan wij
liggen vaart iedere avond, onder het
aanzwellende gebrul van twee zware
dieselmotoren, een groepje jongeren met
een enorme raceboot af voor een rondje
over de rivier. Maar tegen de achtergrond
van al die nieuwe rijkdom wordt je met
bittere armoede geconfronteerd. Overal
in de stad zie je bedelaars, vaak oudere
vrouwen. Op de enorme
levensmiddelenmarkt, die in vijf
vroegere zeppelinhallen is gevestigd, zie
je tussen de welvoorziene kramen nogal
wat ouderen op een stoeltje met een
enkel potje bosvruchten ervoor, die zo
hun schamele pensioen trachten aan te
vullen. Hun woningen vindt je in de
deprimerende wijken buiten het centrum
met nauwelijks onderhouden woonkazernes.
We houden het na twee dagen voor gezien
en vertrekken op zondagmorgen half zeven
richting Kihnu, een van de Estse eilanden in
de Golf van Riga, vijfenzestig mijl
noordelijker gelegen. Van zeilen is echter
geen sprake; het is windstil. Later op de
dag komt er een klein windje uit noordelijke
richting, pal tegen, waarmee we weinig
kunnen. Omdat we hele dag een constant
toerental op de motor gevaren hebben -
1150 toeren per minuut - beschouwen we
de tocht maar als een test in
brandstofverbruik. We bereikten met dit
toerental een gemiddelde snelheid van 6
knoop, waarbij 5,5 liter dieselolie per uur
gebruikt werd, niet onredelijk voor een 6
cylinder motor met een inhoud van negen
liter en een vermogen van 160 pk. Om
zeven uur 's avonds meren we af op Kihnu,
voor 32 euro per nacht. Negen jaar geleden
was de Johanna Hendrika hier ook, toen
betaalden we voor exact dezelfde ligplaats
omgerekend zes gulden per nacht. Ook hier
heeft de tijd niet stilgestaan.
Kihnu is tweemaal zo groot als Ruhnu en
heeft ongeveer 500 inwoners, verspreid over
enkele dorpen en gehuchten. Er is wat meer
afwisseling tussen bosgebieden en open
landschappen. En er zijn wat meer
voorzieningen, een stuk of vijf winkels en
twee café-restaurantjes en een
'oellesaale' - bierhal - in de vorm van
een half open blokhut. Ook zijn er wat
meer auto's. Maar rust bepaalt het
levenstempo hier: hoewel het maandag
is zien we geen visser uitvaren en tijdens
een fietstochtje rond het eiland zien Joke
en ik al evenmin veel tekenen van leven.
Negen jaar geleden kwam er aarzelend
wat toerisme op gang en daarbij is het
gebleven. Er komen wat dagjesmensen
met de veerboot, maar de campings
zijn op een enkeling na verlaten. De
thuisblijvers missen veel: de landelijke
natuur, de bijna maagdelijke kustlijn.
Wel gaan de bewoners, bij zoveel
natuur om zich heen, daar soms wat
slordig mee om. Op een zandpad heeft
iemand stukken asbestgolfplaat
neergegooid om het wegdek te
verstevigen. Dick moet een
aangereden egel uit zijn lijden
verlossen; hij zag het ongeluk
gebeuren en de automobilist had
gemakkelijk uit kunnen wijken.
maandag 21 juli 2008
Rondom de Golf van Riga - 2
Oostzeereis 2008